Prednosta kliniky:
Prof.MUDr.Milan Profant, CSc.
Zástupcovia prednostu:
MUDr.Tibor Barta, PhD, zástupca prednostu kliniky
MUDr.Zuzana Kabátová, CSc., zástupca pre pedagogickú činnosť
Personálne obsadenie pracoviska:
a/ pracovníci LFUK (6) | |
Prof. MUDr. Profant Milan, CSc. | prednosta -Atestácia I. a II.stupňa z ORL+ CSc. |
MUDr. Kabátová Zuzana,CSc. | Atestácia I. a II.stupňa z ORL + CSc. |
MUDr. Šebová Irina,CSc. | Atestácia I. a II.stupňa z ORL + CSc. |
MUDr. Tedla Miroslav | Atestácia z ORL |
MUDr. Nechojdomová Daniela | príprava na atestáciu |
MUDr. Hanzelová Jana | príprava na atestáciu |
b/ zdravotnícki pracovníci (lekári),atestácie (11) | |
MUDr. Barta Tibor, PhD., zástupca prednostu | Atestácia I. a II. stupňa z ORL+ PhD |
MUDr. Jäger Milan | Atestácia I. a II.stupňa z ORL |
MUDr. Matulník Peter | Atestácia I.stupňa z ORL |
MUDr. Podivínsky Róbert | Atestácia I.stupňa z ORL |
MUDr. Siváček Ján. | Atestácia I.stupňa z ORL |
MUDr. Zdražil Branislav | Atestácia I.stupňa z ORL |
MUDr. Pospišilová Zuzana | Atestácia I.stupňa z ORL |
MUDr. Horváthová Karin | Atestácia I.stupňa z ORL, do 30.7. 2006 |
MUDr. Rosoľanka Michal | príprava na atestáciu |
MUDr. Marková Andrea | príprava na atestáciu |
MUDr. Lužáková Alica | príprava na atestáciu |
c/ pracovníci SZU (2) | |
Doc. MUDr. Doležal Pavel,CSc. | Atestácia I.a II.stupňa z ORL + CSc. |
MUDr. Štefanička Patrik, | Atestácia I.a II.stupňa z ORL |
počet atestovaných lekárov:
školskí pracovníci: 4
zdravotnícki pracovníci: 7
pracovníci SZU: 2
počet neatestovaných lekárov (s predpokladaným termínom atestovania) – 5
počet CSc.
školskí pracovníci: 2
zdravotnícki pracovníci: 1
pracovníci SZU: 2
počet docentov a profesorov – 2
c/ SZP – 23 a PP – 4
SZP | |
Petríková Alena | vrchná sestra |
Takácsová Iveta | dokumentačná sestra |
Borovská Irena | ambulantná sestra do 15.12. 2006 |
Schramová Gabriela | ambulantná sestra |
Kvasková Jarmila | ambulantná sestra |
Drabantová Jana | ambulantná sestra |
Šuttová Silvia | od 15.12. 2006 |
Bonková Iveta | audiologická sestra |
Vargová Mária | vestibulologická sestra |
Vargovčíková Mária | audiometrická sestra |
Petríková Gabriela | audiometrická sestra od 15.7. 2006 |
SZP : trojsmenná prevádzka: | |
Dobšovičová Mária | |
Hradečná Jozefína | |
Ihringová Oliva | |
Kapušová Jitka | |
Kudelásová Andrea | odchod k 1.5. 2006 |
Malacká Alena | |
Mayerová Ružena | |
Szökeová Hana | odchod k 1.6. 2006 |
Péková Silvia | |
Rajecová Nadija | 0,5 úväzok od 1.9. 2006 |
Speváková Blažena | odchod k 1. 6. 2006 |
Svatošová Monika | |
Zalubelová Daniela | |
Zvirinská Alena | odchod od 1.6. 2006 |
Heššová Jana | nástup 15.6. 2006 |
Ondrušová Mária | nástup 1.8. 2006 |
Birošová Ivona | nástup 1.8. 2006 |
Hermanová Dáša | nástup 1.8. 2006 |
Vargová Nina | nástup 1.8. 2006 |
Krížová Jana | nástup 1.8. 2006 |
PP: | |
Gyurcsiová Alžbeta | |
Molnárová Alžbeta | |
Sarkoziová Mária | |
Slobodová Helena |
d/počet novoprijatých pracovníkov podľa kategórií :
3 lekári , 8 SZP
e/počet pracovníkov, ktorí rozviazali pracovný pomer podľa kategórií:
1 lekár, 5 SZ
Pedagogická a vedecko-výskumná činnosť na I.ORL klinike v roku 2006
Vyučovali sme študentov:
5.ročníka všeobecného lekárstva – letnom semestri 2005/2006 a v zimnom semestri 2006/2007
5.ročníka všeobecného lekárstva – zahraniční študenti – v letnom semestri 2005/2006
3.ročník ošetrovateľstva – denná forma, v zimnom semestri 2006/2007
4.ročník ošetrovateľstva – externá forma, v zimnom semestri 2006/2007
5.ročník všeob.lekárstva:
Prednášky:
v 1.týždni výučby v každom semestre (a 12 hod) – prof. Profant, Dr.Kabátová, Dr. Šimko, Doc. Jakubíková
Blokové stáže:
4 dni ORL, 1 deň Foniatria, 2 dni detská ORL klinika:
• v letnom semestri 2005/2006: 9 týždňov, 15 štud.skupín, 132 študentov
• v zimnom semestri 2006/2007: 8 týždňov, 13 štud.skupín, 133 študentov
Na výučbe sa okrem odborných asistentov LFUK podieľali niektorí zamestnanci FN (prim. Šimko, Dr.Jäger – zmluvný vzťah s LFUK, za úhradu, doc.P.Doležal, Dr.Štefanička, Dr. Rosolanka. Dr.Matulník, Dr. Siváček a Dr. Zdražil so súhlasom dekana LFUK na bezplatné učenie)
5.ročník všeob.lekárstva – zahraniční študenti:
• v letnom semestri 2005/2006: 1 týždeň, 1 štud.skupina, 8 študentov
Ošetrovateľstvo: 3. ročník bakalárske štúdium denná forma a 4. ročník – bakalárske štúdium externá forma
• v zimnom semestri 2006/2007
Na ORL výučbe sa podieľali len zamestnanci LF. Externí študenti sa vyučovali v sobotu.
Prednášky (12 hod.): Dr.Kabátová, Dr. Šebová, Dr.Nechojdomová, Dr. Tedla
Semináre (24 hod.): pod vedením asistenta LF
Počet študentov: 75
Pre potreby demonštrácie mikroskopických a endoskopických nálezov u pacientov je potrebné zakúpiť vežu s TV reťazcom a možnosťou digitálneho záznamu.
Publikačná a prednášková činnosť (detaily):
Počet publikácií: 41
Počet prednášok: 63
Grant VEGA:
Diferenciálna diagnostika vrodených porúch sluchu ťažkého stupňa a jej vplyv na výsledky kochleárnej implantácie, zodpovedný riešiteľ: prof.MUDr.Milan Profant,CSc.
obdobie: 1.2006 – 12.2008
Pedagogická činnosť Katedry ORL SZU v r.2006
Demonštračný kurz v disekcii spánkovej kosti
Termín:13.1. – 15.1.2006
Miesto konania: Bratislava
Počet účastníkov: 2
Vedúci školiteľ: Doc.MUDr.Pavel Doležal,CSc.,mim.prof.
Kurz v audioprotetike – I.časť
Termín:15.9. – 16.9.2006
Počet účastníkov: 10
Vedúci školiteľ: MUDr.Štefan Šimko,CSc.
Kurz – certifikačná príprava v certifikovanej pracovnej činnosti audiometria
Termín: 18.9. – 22.9.2006
Počet účastníkov: plán-20, skutočnosť-25
Vedúci školiteľ: Doc.MUDr.Pavel Doležal,CSc.,mim.prof.
Školiace miesto v certifikačnej príprave pracovnej činnosti audiometria
16.1. – 20.1.2006 – 3 účast. 6.2. – 10.2.2006 – 4 účast.
13.2. – 17.2.2006 – 4 účast. 2.10. – 6.10.2006 – 3 účast.
9.10. – 13.10.2006 – 2 účast. 16.10. – 20.10.2006 – 3 účast.
23.10. – 27.10.2006 – 3 účast. . 6.11. – 10.11.2006 – 3 účast.
20.11. – 24.11.2006 – 3 účast. 27.11. – 1.12.2006 – 3 účast.
4.12. – 8.12.2006 – 3 účast. 11.12. – 15.12.2006 – 2 účast.
Vedúci školiteľ: Iveta Bonková, audiometrická sestra ORL kliniky
Gabriela Petríková, audiometrická sestra ORL kliniky
ŠM pred kvalifikačnou skúškou z ORL
Termín: 13.2. – 7.4.2006 – plán: 2 účast., skutočnosť: 3 účast.
25.9. – 17.11.2006 – plán:3 účast., skutočnosť: 4 účast.
Vedúci školiteľ: Doc.MUDr.Pavel Doležal,CSc.,mim.prof.
ŠM vo foniatrii
Termín: 6.3. – 31.3.2006 – 3 účast. 18.9. – 13.10.2006 – 3 účast.
Vedúci školiteľ: MUDr.Ľubica Šuchová
ŠM v rekonštrukčnej chirurgii nosa
Termín: 15.5. – 19.5.2006 6.11. – 10.11.2006
Akcia v jarnom termíne bola zrušená pre obmedzený príjem a operácie pacientov
V jesennom termíne 1 účastník.
Vedúci školiteľ: Doc.MUDr.Pavel Doležal,CSc.,mim.prof.
ŠM v chirurgii stredného ucha
Termín:24.4. – 28.4.2006 20.11. – 24.11.2006
Na uvedenú školiacu akciu sa nik neprihlásil v jesennom termíne v jarnom termíne zrušená
Vedúci školiteľ: Doc.MUDr.Pavel Doležal,CSC.,mim.prof.
ŠM v ORL onkológii
Termín:23.1. – 27.1.2006
Na uvedenú školiacu akciu sa nik neprihlásil
Vedúci školiteľ: Doc.MUDr.Pavel Doležal,CSc.,mim.prof.
ŠM v objektívnej audiometrii a vestibulometrii
Termín: 22.5. – 26.5.2006 – plán: 2 účast.,skutočnosť: 4 účast,
Vedúci školiteľ:MUDr.Milan Jäger
Termíny a počet lekárov, ktorí absolvovali špecializačnú skúšku z ORL
5.4. – 6.4.2006 3 lekári 14.11. – 15.11.2006 – 4 lekári
Termín a počet lekárov, ktorí absolvovali certifikačnú skúšku z foniatrie
26.4.2006 3 lekári
Certifikovanú skúšku z audiometrie absolvovalo dňa 30.3.2006 5 zdravotných sestier
Liečebná činnosť
Počet hospitalizovaných pacientov:
Počas roku 2006 bolo na 41 lôžkach I. ORL kliniky a 2 lôžkach JIS hospitalizovaných 2187 pacientov, ukončených hospitalizácií bolo 2048. 1721 hospitalizácií bolo plánovaných, 524 bolo urgentných a 27 pacientov bolo na našu kliniku preložených z iných pracovísk.
Hospitalizovaní pacienti strávili na lôžku 10024 lôžkodní, čo je priemerná doba hospitalizácie 4,895 dňa.
Vekové zloženie pacientov bolo od 16 mesiacov (dieťa prijaté na kochleárnu implantáciu) až po 92 rokov (prehľad vekovej skladby je v tabuľke č.1).
Tab.č.1.
Prehľad hospitalizovaných pacientov v 2006 roku na I.ORL podľa veku | |||
vek (roky) |
muži
|
ženy
|
spolu
|
0- 17 |
32
|
47
|
79
|
18-30 |
292
|
284
|
576
|
31-40 |
152
|
124
|
276
|
41-50 |
183
|
111
|
294
|
51-60 |
329
|
148
|
477
|
61-70 |
158
|
78
|
236
|
71-80 |
59
|
29
|
88
|
81-90 |
14
|
9
|
23
|
91-100 |
1
|
1
|
|
spolu |
1219
|
831
|
2050
|
b) Najväčšiu skupinu hospitalizovaných pacientov podľa diagnóz tvorili pacienti prijatí na plánované operácie pre chronické choroby hltana, hrtana, nosa , PND a uší – 1460. 436 pacientov bolo hospitalizovaných pre chronické choroby nosovej dutiny a PND, 789 pacientov bolo hospitalizovaných pre chronické choroby hltana a hrtana. 197 pacientov bolo liečených pre chronické choroby uší, 14 pacientov pre vrodené chyby hltana a krku.
426 pacientov bolo hospitalizovaných pre rôzne druhy nádorov na hlave a krku (98 kožných nádorov vonkajšieho nosa a ušnice). Druhú skupinu tvorili pacienti hospitalizovaní pre náhle zhoršenie zdravotného stavu- 10 pacientov pre vážne úrazy tvárovej časti lebky, 10 pre cudzie telesá v hltacích cestách, 24 pacientov bolo hospitalizovaných pre krvácanie, alebo inú komplikáciu po chirurgickom výkone. 52 pacientov bolo hospitalizovaných pre paratonzilárny absces, 9 pre dyspnoe. 16 pacientov sme hospitalizovali pre akútne vertigo, 2 pre Menierovu chorobu, 108 pacientov pre náhlu poruchu sluchu, alebo akútne zhoršenie chronickej poruchy sluchu, 9 pre tinnitus. 10 pacientov pre hlbokú krčnú infekciu, 3 pacientov pre akútnu mastoiditídu a 7 pre neutíchajúcu epistaxis.
c) Počas roku 2006 nebola hlásená na našej klinike žiadna nozokomiálna infekcia.
d) V roku 2006 zomrelo na I. ORL klinike 11 pacientov, 9 pacientov zomrelo v dôsledku terminálneho štádia onkologickej choroby (karcinóm hltana a hrtana). 2 pacienti zomreli v dôsledku respiračného zlyhania – 1 pacient v dôsledku perakútnej pneumónie v 4. štádiu onkologickej choroby a 1 pacientka síce tiež v pokročilom štádiu karcinómu ústnej časti hltana, ale v dôsledku kardiálneho zlyhania.
e) Z 2187 hospitalizovaných pacientov bolo počas roku 2006 operovaných 1967 pacientov čo je 95,9% miera operovanosti hospitalizovaných pacientov. U 1967 operovaných pacientov bolo vykonaných 2347 operačných výkonov, z toho 126 pacientov bolo operovaných pre akútne zhoršenie zdravia ako neodkladný stav (každý 2,2 deň).
Tab.č.2
Počet pacientov podľa druhu operácií za rok2006 | |
ucho | 272 |
nos | 286 |
PND | 211 |
hltan | 668 |
hrtana a priedušnica | 246 |
krk | 119 |
slinné žľazy | 18 |
endoskopie | 136 |
iné | 11 |
celkovo | 1967 |
Bližšie rozdelenie typov operácií a ich počet je v tabuľke č.3.
Prehľad počtu niektorých operácií podľa operačných výkonov v roku 2006 | |
počet operovaných pacientov | 1967 |
celkový počet výkonov | 2347 |
rekonštrukčné operácie stredného ucha | 68 |
sanačné výkony na strednom uchu | 73 |
stapedotómie a revízie po stapedotómii | 56 |
septoplastiky | 173 |
septorinoplastiky | 62 |
FESS | 201 |
kochleárne implantácie | 25 |
endoskopické adenotómie | 190 |
tonzilektómie | 427 |
endolaryngické výkony | 172 |
tracheotómie ako samostatný výkon | 45 |
laryngektómie | 25 |
parciálne resekcie hrtana | 12 |
krčné disekcie ako samostatné operácie | 23 |
operácie nádorov hltana | 23 |
exstirpácie tumorov krku | 54 |
operácie hlbokých krčných infekcií | 10 |
UPPP | 13 |
endoskopické DCR | 12 |
štítne žľazy | 12 |
slinné žľazy | 18 |
zlomeniny maxilofaciálneho skeletu | 10 |
resekcie maxily | 8 |
laser chirurgia hrtana pre karcinóm | 30 |
rigídne endoskopie | 75 |
Predný subkraniálny prístup pre ONB | 2 |
Translabyrintový prístup na neurinóm n.VIII | 3 |
Iné závažné operácie krku a bázy lebky | 12 |
Exstirpácia tumorov kože hlavy a krku | 98 |
Ostatné operácie | 415 |
f) V roku 2006 bolo liečených na našej klinike 18 samoplatcov
g) Pri operáciách bolo implantovaných 25 kochleárnych implantátov (15 implantátov bolo zakúpených pre slovenských pacientov, 10 bolo voperovaných samoplatcom), inzerovaných bolo 56 pistonov, 16 TORPov, 8 stipúl. Pri rekonštrukčných operáciach na skelete tvárovej časti lebky bola 25 krát použitá titánová minidlaha a titánové skrutky. Do slzných ciest boli vložené 4 udržiavače priechodnosti.
h) Priemerná ošetrovacia doba hospitalizovaných pacientov za celý rok 2006 bola 4,895 dňa (odporúčaná podľa MZ SR je 5,5 dňa). Väčšina pacientov hospitalizovaných za účelom plánovaných chirurgických výkonov strávila na našej klinike 2- 3dni. Tento nižší ošetrovací čas je však výrazne ovplyvnený výrazne dlhšími pobytmi pacientov s onkologickými chorobami, ktorí absolvujú u nás aj niekoľko mesačnú liečbu (chirurgická liečba a rádioterapia).
Vzhľadom nato, že štandardne obsadzujeme 41 lôžok, obložnosť pri 10024 lôžkodňoch bola 74,62% . Obložnosť tiež ovplyvnila skutočnosť, kedy pre zlé platové podmienky k 1. máju odišlo naraz 5 sestier z oddelenia. Museli sme preto od 1.5. do 1.9. 2006 uzatvoriť 11 lôžok v tomto období hospitalizovať pacientov iba na 30 lôžkovej ošetrovacej jednotke. To výrazne obmedzilo naše možnosti poskytovania zdravotnej starostlivosti a predĺžilo čakacie lehoty na plánované hospitalizácie.
6. Financovanie a sponzori
Podľa dostupných údajov zo zúčtovacích dokladov (dostupných v informačnom systéme Xanta) bolo poisťovniam fakturovaných 2388 ukončených hospitalizácií. Podrobné čísla obsahuje tabuľka č.4.
Tabuľka č.4
Počet ukončených hospitalizácií a výnosy od poisťovní 2006 | ||||
poisťovňa | počet ukončenených hospitalizácií | cena hospitalizácie | platba | ŠZM+lieky |
VšZP
|
1494 | 11818.- | 17656092 | |
Spoločná
|
471 | 9820.- | 4625220 | |
Apollo
|
238 | 11818.- | 2812684 | |
Dôvera
|
138 | 9800.- | 1352400 | |
Sidéria
|
26 | 8906.- | 231566 | |
Samoplat
|
18 | 8316.- | 149688 | |
5161
|
3 | 11818.- | 35454 | |
Spolu
|
2388 |
26863104
|
17658700.-
|
Z uvedeného vyplýva, že výnosy z práce oddelenie v roku 2006 boli vo výške 26 863 104.-Sk, výnosy z práce ambulancií boli 10 479 533.- Sk.
Výnosy celej I. ORL kliniky teda podľa dostupných informácií z informačného systému (Xanta) boli v roku 2006 spolu vo výške 37 342 637.-Sk.
Limity na lieky pre oddelenie, ambulanciu a operačné sály boli stanovené vo výške 1 440 000.-Sk (120 000.-Sk/mesiac). Reálne sa čerpali prostriedky na lieky spotrebované na oddelení, ambulancii a operačných sálach vo výške 1 374 117,60.- Sk, teda limity sme čerpali vo výške 95,42%.
Limity na ŠZM bol pre oddelenie, ambulanciu a operačné sály stanovený vo výške 1 080 000.-Sk (90 000.-Sk/mesiac). Reálne bolo vykázané čerpanie vo výške 1 459 758,46.-Sk (odpočítali sme cenu 15 implantátov vo výške 15 716 433,90.- Sk, ktoré boli zakúpené za zvláštnu úhradu poisťovní). Limity na ŠZM sme teda čerpali vo výške 135,16%. 10 kochleárnych implantátov bolo implantovaných zahraničným samoplatcom. % čerpania limitov je uvedené v priloženej tabuľke č.5.
Tabuľka č.5
limit 110000.- | Limit 10000.- | 60000.- | 30000.- | |||
čerpanie lieky oddel | čerpanie lieky COS | čerpanie ŠZM oddel | čerpanie ŠZM COS | kochleárny implant |
||
január |
94551,61 |
8507,66 |
48667 |
52160,89 |
||
február |
111361,44 |
13786,44 |
37230,42 |
52124,39 |
||
marec |
118608,87 |
9410,37 |
41030,13 |
80139,52 |
||
apríl |
117620,12 |
6349,5 |
1076894,13 |
120185,59 |
1041250 |
1ks |
máj |
96757,75 |
9308,79 |
1078624,12 |
52748,79 |
1041250 |
1ks |
jún |
98739,97 |
7205,96 |
2008616,09 |
62827,59 |
1979894 |
2ks |
júl |
72654,43 |
4879,74 |
3415259,58 |
99030,26 |
3381606,9 |
3ks |
august |
80376,13 |
7890,82 |
40216,43 |
33163,83 |
||
september |
122000,65 |
8654,33 |
2160113,74 |
70266,63 |
2082500 |
2ks |
október |
138879,49 |
4256,66 |
2164748,92 |
89966,24 |
2078324 |
2ks |
november |
117556,82 |
10372,19 |
39933,65 |
101006,75 |
||
december |
107004,22 |
7383,64 |
4146848,98 |
104388,69 |
4111609 |
4ks |
Spolu |
1276111,5 |
98006,1 |
16258183,19 |
918009,17 |
15716433,9 |
15ks |
_% |
96,67% |
81,67% |
-15716433,9 |
255% |
||
541749,29 |
||||||
75,25% |
Pokiaľ ide o ekonomiku ORL kliniky je nutné pripomenúť , že sme na našich operačných sálach operovali vyše 200 detí, výnosy z uvedených operácií boli účtované na účet Detskej kliniky SZU. Nám vznikli náklady na ŠZM, lieky, amortizáciu prístrojov . Údaje o nákladoch na mzdy a odvody, ostatné prevádzkové náklady (energie, vodné stočné, upratovanie a pod.) sme pri písaní správy nemali k dispozícii, preto nebolo možné ani tento rok vypočítať celkové hospodárenie na klinike.
Sponzori Sponzori väčšinou formou vecných darov darovali kancelárske potreby, najmä kancelársky papier, písacie potreby apod.
8. V priebehu roku 2006 prebehli 2 kontroly revíznymi lekármi zdravotných poisťovní, ktoré boli zamerané na vedenie dokumentácie a na odôvodnenosť hospitalizácií. Pri kontrole neboli nájdené žiadne významnejšie nedostatky vo vedení zdravotnej dokumentácie. Priebežne sme dostávali reklamačné faktúry neuznaných bodov za ambulantnú činnosť, v drvivej väčšine však išlo o pochybenia, ktoré vyplývajú zo svojskej interpretácie „bodovníka“ zdravotnými poisťovňami, kedy jednoducho neuznali kombinácie výkonov, ktoré zákon umožňuje. Iba asi 4% chybovosti vykazovania výkonov je spôsobených nesprávnym zaúčtovaním (2%) a zvyšok sú poistenci, ktorí sa preukážu preukazom poistenca, ktorý je neplatný, čo si ambulujúci lekár nemôže overiť.
Pokiaľ ide o hodnotenia istých kritérií kvality našej práce , je možné získať podklady o počte rehospitalizovaných pacientov do 24 hodín a do 28 dní. Nie vždy však náhle zhoršenie stavu s nutnosťou rehospitalizácie pacienta bolo dôsledkom prípadnej zníženej kvality. Rehospitalizácia do 24 hodín bola nutná u 7 pacientov, z toho 1x bol dôvod krvácanie z lôžka po tonzilektómii (0,23%), 1 pacient (0,58%) pre krvácanie po septoplastike. Ostatné rehospitalizácie boli pri prekladoch na OARO a späť, našich pacientov po väčších operáciách na krku a hlave.
Pokiaľ ide o nutnosť rehospitalizácie pacienta do 28 dní, v roku 2006 bolo 160 rehospitalizácií u 128 pacientov. Z týchto 128 pacientov bolo nutné rehospitalizovať 15 pacientov pre neskoré krvácanie z lôžka po TE (4%), 3 pacientov pre neskoré krvácanie po abscestonzilektómii (5,77%). 3 pacienti (0,68%) mali neskorú epistaxis po endonazálnom výkone, u 1 pacientky bolo podozrenie na perforáciu pažeráka, čo sa na koniec nepotvrdilo. 1 pacient bol pre neskoré krvácanie z rany po krčnej disekcii pri dg. C80. Nakoľko išlo o neskoré komplikácie, nesúvisia celkom s kvalitou operačného zákroku, skôr ide o spôsob hojenia u jednotlivých pacientov. Ostatní pacienti boli rehospitalizovaní na základe medicínsky jasného plánu liečby- onkologickí pacienti po diagnostike na liečbu, pacienti s rekurenciou závratových stavov, resp. zhoršenia sluchu .
9. V priebehu roku 2006 ošetrili ambulancie našej kliniky 18889 pacientov, ktorí vykonali 22450 návštev. Sú to pacienti ošetrení 2 všeobecnými ORL ambulanciami a špecializovanými ambulanciami (Rinologická, ambulancia pre poruchy dýchania počas spánku a chrápanie, Otologická , Otoneurologická ambulancia, Detská ORL a Onko ORL ambulancia).
Činnosť ambulancií v roku 2006
ambulancia | lekár | počet návštev | počet pacientov | počet výkonov | body | výnos v Sk | výnos z pac |
AORL1 | Matulník |
1429 |
1792 |
8481 |
1750055 |
727636,30 |
406,04.- |
AORL4 | Siváček |
2254 |
1717 |
11304 |
2435935 |
3525140,15 |
930,11.- |
AORL5 | Profant |
2472 |
2087 |
9872 |
2148250 |
898513,90 |
430,52.- |
AORL7 | Barta |
1435 |
985 |
6046 |
1182905 |
488263,00 |
495,69.- |
AORL9 | Doležal |
377 |
322 |
842 |
189375 |
73770,30 |
229,10.- |
AORL11 | Kabátová |
4876 |
4318 |
13160 |
3099775 |
1292608,00 |
299,53.- |
AORL14 | Podivínsky |
3630 |
2917 |
18197 |
3502671 |
1400573,55 |
480,14.- |
AORL15 | Zdražil |
1202 |
926 |
2434 |
487555 |
200919 |
216,97.- |
AORL16 | Štefanička |
1108 |
655 |
3618 |
960956 |
399069,00 |
609,26.- |
AORL17 | Tedla |
855 |
816 |
2893 |
690205 |
289657,00 |
354,97.- |
AORL20 | Šebová |
1156 |
862 |
3724 |
871565 |
361973,00 |
419,92.- |
AORL10 | Jäger |
1395 |
1258 |
3968 |
1707270 |
710593,10 |
564,85.- |
AORL19 | Horvathova |
261 |
234 |
1231 |
268035 |
110817 |
473,57.- |
Spolu |
22450 |
18889 |
85770 |
19294552 |
10479533 |
554,79.- |
Podrobnejšia analýza zamerania a činnosti jednotlivých ambulancií je podaná v správach za jednotlivé ambulancie.
Správa o činnosti audiologického úseku na I.ORL klinike v roku 2006
Personálne obsadenie:
MUDr.Z.Kabátová CSc.
Audiometrické sestry:
Iveta Bonková
Mária Vargovčíková
Gabriela Petríková od 15.7. 2006
Počty vyšetrených pacientov a počty vyšetrení v jednotlivých mesiacoch
Počet vyšetrených pacientov |
Počet vyšetrení |
Počet konziliárnych vyšetrení |
OAE |
BERA |
ASSR |
|
spolu |
7369 |
12314 |
792 |
1843 |
434 |
121 |
Prístrojové vybavenie:
Aktuálne sa používajú nasledovné prístroje:
- klinický audiometer Interacoustic AC 40 – 2ks
- klinicky audiometer Maico
- klinický impedancemeter Interacoustic AZ 26
- prístroj na vyšetrovanie kmeňových evokovaných potenciálov, SSEP
- analyzátor OAE ILO 92
- CD prehrávače – 3ks
Nepoužívajú sa audiometre MA 32, MA 30 – 4ks (pokazené tlačiarne) – potrebné vyradiť
Na kompletnú diagnostiku porúch sluchu u malých detí a diferenciálnu diagnostiku sa t.r. zakúpil prístroj na objektívnu audiometriu zo spoločných prostriedkov FN a Nadácie Sluch ako dar. Nadácia Sluch ako dar zakúpila klinický impedancemeter Interacoustic AZ 26
V budúcnosti je potrebné pamätať na to, že používané audiometre sú už staršie ako 9 rokov a bude potrebná ich obnova
Publikácie: 10
Prednášky: 16
Citácie: 4
Správa o činnosti onkologického úseku I. ORL kliniky FNsP, LF UK a SZU v Bratislave za rok 2006
Zdravotná starostlivosť o onkologických ORL pacientov sa v roku 2006 vykonávala v ústavnej starostlivosti na onkologickej časti oddelenia a na centrálnych operačných sálach /COS/ a v ambulantnej starostlivosti na onkologickej ORL ambulancii.
V roku 2006 pracovali na onkologickej amb. ORL kliniky: MUDr. Irina Šebová,CSc., MUDr. Patrik Štefanička, MUDr. Tedla Miroslav, MUDr. Rosolanka Michal, Doc. MUDr. Pavol Doležal, CSc.
Onkologická ORL ambulancia
Štatistické údaje o činnosti onkologickej ORL ambulancie za rok 2006 vyšetrených onkologických pac.
Január | 293 |
Február | 299 |
Marec | 345 |
Apríl | 243 |
Máj | 264 |
Jún | 362 |
Júl | 221 |
August | 230 |
September | 304 |
Október | 313 |
November | 324 |
December | 270 |
Spolu | 3468 |
Onkologická časť oddelenia I. ORL kliniky
Onkologický ORL pacienti sú umiestnení v samostatnej časti oddelenia so 14 lôžkami. So zväčšujúcim sa počtom u nás liečených pacientov s týmito chorobami, sa počet lôžok stáva nedostatočný. Je to spôsobené najmä tým, že pacienti absolvujú nechirurgickú liečbu na iných pracoviskách, ale hospitalizovaní sú na našom oddelení. Ošetrovne na oddelení je potrebné lepšie materiálne vybaviť, doplniť kovové aj plastové dvojplášťové tracheostomické kanyly, chirurgické inštrumentárium na pooperačné ošetrovanie. Vhodné by bolo kvalitatívne zlepšiť podmienky na administratívnu prácu- PC, tlačiareň.
Počas hospitalizácie by mali byť novodiagnostikovaní onkologickí pacienti správne zaklasifikovaní podľa TNM už od indikačnej vizity a ďalej podľa toho správne vedení. Po skončení hospitalizácie treba pacientov objednávať na presný termín do našej onkologickej ambulancie, kde budú ďalej dispenzarizovaní, prípadne absolvujú ďalšiu liečbu ambulantne.
V rámci zvyšovania kvality liečby u pacientov s karcinómami hlavy a krku sme zaviedli v spolupráci s KNM na Heydukovej vyšetrovanie sentinelovej lymfatickej uzliny. Pri dobrých výsledkoch práce je predpoklad zlepšenia kvality života u týchto pacientov zmenšením funkčných dôsledkov, ktoré sú následkom rozsiahlych operácií na krku.
COS – onkologická ORL chirurgia
Vzhľadom na zvyšujúci sa počet chirurgicky liečených onkologických ORL pacientov na našej klinike sa dostávame do problému nedostatku operačného času pre týchto pacientov.
Potrebná je postupná obmena a doplnenie inštrumentária, chirurgického materiálu.
Na onkologickej ORL ambulancii by bolo dobré doladiť organizáciu objednávania pacientov. Pacienti prepustení z lôžkovej časti ORL kliniky, by mali dostať presný termín objednania na onkologickú amb., aby sa predišlo k hromadeniu kontrol v určitých dňoch. Rovnako treba každého pacienta odoslaného aj z iných pracovísk objednať na určitý termín, pokiaľ nejde o urgentné konzílium.
Vhodné by bolo doplniť novú vyšetrovaciu jednotku, doplniť a vymeniť opotrebované vyšetrovacie inštrumentárium.
Potrebné je doriešiť vypisovanie zdravotníckych pomôcok, ako sú tracheostomické kanyly, ventilačné protézky.
Správa o činnosti v otoneurologickej ambulancii I.ORL kliniky FNsP Petržalka
Personálne vybavenie
MUDr. Milan Jäger (na 0,5 úväzok) 8.30 do 12.30 hodiny
Mária Vargová (1,0 úväzok)
Prístrojové vybavenie:
– – PC videonystagmografický prístroj s videoprojektorom firmy Hortmann a rotačné
kreslo firmy Hortmann
používa sa na hodnotenie funkcie rovnovážneho aparátu (inštalované 5rokov, naplno využívané je 27 mesiacov)
– stabilometrický prístroj
Výkaz činnosti na otoneurologickej ambulancii za rok 2006 v číslach
Počet návštev : 1395
Počet pacientov: 1258
Počet výkonov: 4099
Počet bodov: 1 657 270 bodov
Hodnota práce: 710 589 Sk
Požiadavky pre otoneurologickú ambulanciu na rok 2007
– upgradovať doterajší CVNG software, ktorý robí časté chyby a poskytuje nesprávne hodnotenia
– dokúpiť vyšetrovaciu jednotku na vyšetrenie subjektívnej zrakovej vertikály a horizontály (od firmy Synapsis?)
– dokúpiť stimulačnú jednotku vibračného typu na stimuláciu sakula (od firmy Synapsis?)
– dokúpiť vyšetrovací a rehabilitačný statický a dynamický posturografický systém (od firmy Synapsis?)
– dokúpiť elektródový modus k vyšetrovaciemu kreslu na elektronystagmografiu od firmy Hortmann (je mnoho pacientov, ktorí nespolupracujú pri videografii)
– dokúpiť náhradnú videokameru, lebo pri poruche terajšej jedinej kamery nie je možné pokračovať vo vyšetreniach vestibulárneho systému
– zakúpiť tlačiareň k CVNG a nový počítač s tlačiarňou do pracovne lekára
– zakúpiť urgentne vodný filter pre vodnú stimuláciu Aquamatic
– aspoň 1 x do roka technickú kontrolu techniky v laboratóriu
– elektrické označenia na dvere – nerušiť / vyšetruje sa (neustále vyrušovanie počas vyšetrenia ambulantnými pacientami dožadujúcimi sa informácii!!!)
– pravidelné dodávky papiera do tlačiarní a obálok na vytváranie archívu.
Správa o činnosti Rinologickej ambulancie a Ambulancie pre habituálne chrápanie a poruchy dýchania počas spánku za rok 2006
Ambulantné hodiny: každý pondelok od 8,30 do 14,30 hod.
MUDr. Tibor Barta, PhD.
Janka Drabantová
Ambulancia plní funkciu vysoko špecializovanej konzultačnej klinickej ambulancie so zameraním na pacientov s chorobami nosa, prínosových dutín, prednej bázy lebky, po úrazovými stavmi v oblasti tváre, s chorobami slzných ciest a očnice. Zároveň poskytuje konzultácie pacientom s poruchami dýchania počas spánku a s chrápaním. Pacienti sú odosielaní najmä obvodnými ORL lekármi, všeobecnými lekármi, ale aj špecialistami iných okrajových medicínskych odborov- alergológ, pneumológ, neurológ, oftalmológ, neurochirurg a pod.
Ťažiskovou činnosťou ambulancie je diferenciálna diagnostika najmä chronických chorôb nosa a prínosových dutín (alergickej a nealergickej rinitídy a rinosinusitídy, polypózy, diagnostika vrodených a získaných anatomických odchýlok v nose, ASA syndróm, AIAR, tumory nosovej dutiny a PND a pod.). Sú tu konzultovaní pacienti pred plánovanými funkčno- estetickými zákrokmi na vonkajšom nose a pacienti pre choroby slzníka a slzných ciest ako aj chorobami očnice (orbitopatie).
Na ambulancii sú konzultovaní a kontrolovaní pacienti s nádormi nosovej dutiny, PND a prednej bázy lebečnej.
Druhú veľkú skupinu pacientov tejto ambulancie tvoria pacienti s habituálnym chápaním a sleep apnoe syndrómom (SAS), kde sa realizujú vyšetrenia na ozrejmenie možných príčin týchto ťažkostí s cieľom chirurgickej liečby.
Okrem toho sa na ambulancii realizujú kontroly po funkčnej endoskopickej endonazálnej chirurgii (FESS), po funkčnej a estetickej septorinoplastike a pacientov po chirurgickej liečbe chrápania a SAS. Ambulancia vedie dispenzár operovaných pacientov s chronickými chorobami, ktoré si vyžadujú pravidelné sledovanie so zámerom prevencie recidívy choroby.
V roku 2006 bolo na ambulancii počas 1435 návštev vyšetrených 985 pacientov. Pri týchto návštevách bolo realizovaných 6046 výkonov a fakturovaných 1182905 bodov v hodnote 488263 Sk
mesiac | počet pacientov | počet návštev | počet výkonov | počet bodov | výnos |
január |
108 |
135 |
1044 |
208280 |
83772,2 |
február |
75 |
101 |
489 |
96795 |
38718 |
marec |
107 |
140 |
705 |
135065 |
54026 |
apríl |
70 |
102 |
351 |
65540 |
26977,4 |
máj |
77 |
122 |
453 |
89895 |
37572,7 |
jún |
94 |
140 |
404 |
77940 |
32802,6 |
júl |
55 |
55 |
268 |
50635 |
21661,8 |
august |
44 |
75 |
241 |
48595 |
21751,3 |
september |
81 |
137 |
422 |
81575 |
32266 |
október |
105 |
158 |
520 |
101535 |
42875 |
november |
90 |
154 |
551 |
107420 |
45321,1 |
december |
79 |
116 |
598 |
119630 |
50519,5 |
spolu |
985 |
1435 |
6046 |
1182905 |
488263 |
Chýbajúce vybavenie: zdroj studeného svetla, svetlovedúci kábel na endoskopické vyšetrenie, vyšetrovacia rigídna optika 0 st.
chýba možnosť objektívneho vyšetrenia priechodnosti nosa- rinomanometria, akustická rinometria,
chýba možnosť objektívneho vyšetrenia čuchu- olfaktometria- evokované čuchové potenciály,
vyšetrovací box
koagulačný prístroj
základné inštrumentárium
Prehlad činnosti na všeobecnej ORL ambulancii za rok 2006.
MUDr.Podivinsky Róbert | |||
počet výkonov |
body |
cena v Sk |
|
január |
1764 |
336165 |
130167,6 |
február |
1728 |
323140 |
127076,75 |
marec |
2134 |
392465 |
151841,6 |
apríl |
571 |
112060 |
43062,8 |
máj |
1427 |
269210 |
106844,65 |
jún |
1570 |
296265 |
117389,7 |
júl |
1120 |
210450 |
84873,6 |
august |
1869 |
344165 |
141104 |
september |
1353 |
255095 |
103765,1 |
október |
1585 |
310665 |
124910,1 |
november |
1545 |
352675 |
146454,35 |
december |
1531 |
300316 |
123083,3 |
spolu |
18197 |
3502671 |
1400573,55 |
Počet návštev |
3630
|
||
Počet pacientov |
2917
|
Zhodnotenie personálneho obsadenia a materiálno technického vybavenia:
Personál: Na 4 ambulanciách pracujú 4 SZP na plný úväzok a 4,0 LM obsadzuje 1 lekár na 0,9 úväzok a zvyšok obsadzujú striedajúci sa lekári z oddelenia podľa pokynov prednostu ,alebo zástupcu prednostu kliniky.
K 15.12. 2006 došlo po dohode k ukončeniu spolupráce so sestrou na onkologickej ambulancii a nahradila ju sestra, ktorá ukončila čerpanie materskej dovolenky. Túto zmenu zatiaľ hodnotím , ako veľmi pozitívne už po mesiaci práce.
Na ambulancii dochádza často k zmene lekárov na ambulanciách Pri zastupovaní sa to dá pacientom ako tak vysvetliť. V prípade nových vývesných tabuliek, ktoré kopírujú dohody s poisťovňami vzniká veľa nedorozumení a sťažnosti pacientov, ktorí si dopredu vyhliadnu svojho lekára ako ordinuje a potom sú nahnevaní , keď tam nie je. Táto informácia už je aj na internete.
Materiálno technické vybavenie je nedostatočné, chýba najmä základné inštrumentárium, najmä koncovky k odsávačkám, špice, ušné háčky, citeláky, nožničky na stehy aj iné. Chýba elektrokoagulácia na 2 ambulanciách a na jednej ambulancii bipolárne pinzety, káble a násadce na koaguláciu.
Kompletné vybavenie vyšetrovacími boxami s komplexným vybavením a polohovateľné vyšetrovacie kreslá, by riešili podstatnú časť nedostatkov a znamenali by aj priestorové šetrenie.
Na onkologickej ambulancii opakovane zlyháva výpočtová technika, najmä tlačiareň, novú tlačiareň treba aj na všeob. amb. č.125.
Návrhy a opatrenia : Pokiaľ ide o zlepšenie využitia ambulantného času je nutná iba dochviľnosť lekárov. Na detskej ambulancii chýba detské vyšetrovacie nástroje aj fibroskop. V rámci stabilizácie kádrov by bolo potrebné sestrám zvýšiť platy, alebo ich inak finančne ohodnotiť.
10. Ostatné
Úlohy, ktoré je nutné v krátkej budúcnosti riešiť sú organizačného a materiálno technického charakteru. V dôsledku redukcie činnosti na II. ORL klinike LFUK so sídlom na pracovisku Ružinov, sa presunulo ťažisko ORL starostlivosti na našu kliniku. Stúpli tým požiadavky na operačný čas , ale aj počty neodkladných hospitalizácií. Narástli však najmä požiadavky na hospitalizáciu a starostlivosť o onkologických ORL pacientov. V kontexte týchto skutočností je nutné dohodnúť spoluprácu s II.ORL klinikou tak, aby aspoň pacientov so suspekciou onkologickej choroby boli diagnostikovaní, stanovilo sa štádium choroby a pacienti až potom poslaní na objednanie na prípadný chirurgický výkon. Je nutné jasne definovať kompetencie jednotlivých ORL kliník, ich poslanie a náplň činnosti. To platí jednoznačne aj pre neodkladné stavy v rámci ÚPS.
Pokiaľ ide o opatrenie na našom pracovisku je potrebné urýchlene zrealizovať rekonštrukciu „Zákrokovne“ na 5.poschodí na plnohodnotnú operačnú sálu s kompletným prístrojovým a personálnym vybavením, doriešiť dospávania pacientov po CA a so stálym anesteziologickým tímom na tejto sále.
V rámci rokovania so zdravotnými poisťovňami dosiahnuť vyššie platby za onko diagnózy. V rámci reštrukturalizácie lôžok v Bratislave , je nutné riešiť lôžka pre nechirurgickú liečbu pacientov s ORL dg. (RAT, CHT), čím by došlo k zmenšeniu tlaku na lôžko na našej klinike . Bolo by potom možné hospitalizovať viac pacientov za účelom chirurgickej liečby onkologických pacientov.
Je tiež treba doriešiť starostlivosť o pacientov v terminálnom štádiu onko ORL choroby, nie je možné, aby títo pacienti boli v stále väčšej miere hospitalizovaní na lôžkach našej kliniky.
Na skvalitnenie práce našej kliniky, ale najmä celého pracoviska Antolská, by bolo vhodné prediskutovať:
- koncepciu prácu Oddelenia urgentnej medicíny (organizačne a personálne),
- stabilizovať personálne a prístrojovo Rádiodiagnostické oddelenie (USG, CT, MR),
- pokúsiť sa obnoviť realizáciu histopatologických vyšetrení priamo v budove (urýchlenie diagnostiky a on-line informácie v informačnom systéme, rýchla biopsia apod.),
- personálne stabilizovať oddelenie JIS s koncepciou začlenenia oddelenia pod OARO, so stálou prítomnosťou lekára intenzivistu a jasnými kompetenčnými a ekonomickými podmienkami
- upgrade informačného systému Xanta pre potreby jednotlivých oddelení so zvýšením prenosovej rýchlosti liniek
- napojenie informačného systému, prepojenie s ostatnými pracoviskami FNsP
- vnútorné telefonické prepojenie pracovísk FNsP Bratislava
- v rámci reštrukturalizácie FNsP Bratislava docieliť udržanie detskej klientely s dobudovaním detského lôžka na OARO, doriešenie finančnej otázky spojenej s hospitalizáciou detí
- v rokovaní s poisťovňami dohodnúť presné pravidlá spôsobu výkazu ambulantných bodov a tým minimalizovať chybovosť dávok
V kontexte zvýšených potrieb operatívy je nutné urýchlene realizovať rekonštrukciu priestorov na 5.poschodí v C trakte (zákrokovňa, okolité priestory)
- doplnenie a obnova chirurgického inštrumentária
- zakúpenie operačného mikroskopu, PC navigácie, endoveže
- rekonštrukcia ambulantného traktu so zakúpením prístrojového vybavenia (vyšetrovacie boxy), zavedenie objednávacieho systému pre ambulantných pacientov na čas a ku konkrétnemu lekárovi, zavedenie recepcie so sestrou pre kontakt s pacientmi a elektronickým číslovaním poradia čakajúcich pacientov
- koncepčne riešiť spôsob ošetrovania konziliárnych pacientov OUM v rámci ÚPS (oddeliť ošetrovanie týchto pacientov od hospitalizovaných)
- vzhľadom na zvýšenú činnosť v ÚPS zvážiť zvýšenie počtu slúžiacich na klinike, kompetenčne riešiť aj ÚPS a pohotovosť mimo pracoviska v kontexte celej FNsP Bratislava (konzíliá počas ÚPS)
- dokúpenie základného inštrumentária na vyšetrovne a ambulancie (spekulá, lieviky, zrkadielka)
- stabilizácia personálu najmä SZP a NZP , ale aj lekárov
- priestorové skvalitnenie výučby pregraduálnych a postgraduálnych študentov
- možnosť privezenia stravy (obed z jedálne) na COS tak, aby sa personál počas trvania dlhých výkonov mohol naobedovať priamo vo vyhradených priestoroch COS.