Vydanie: 1 | Vypracoval: MUDr.Tibor Barta,PhD. zást. prednostu | Preveril: zástupca riaditeľa | Schválil: riaditeľ | ||
Dátum: | Dátum: 19.12. 2016 Podpis: | Dátum: Podpis: | Dátum: Podpis: | ||
vedúca sestra, Alena Petríková Dátum: Podpis: | |||||
Revízia 1: | Revízia 2: Dátum: Podpis: | Revízia 3: Dátum: Podpis: | Revízia 4: Dátum: Podpis: |
OBSAH
1.0 Účel
2.0 Rozsah platnosti
3.0 Právomoci a zodpovednosť
4.0 Pojmy a použité skratky
5.0 Popis
5.1 Požiadavky na prevádzku ZZ z hľadiska ochrany zdravia a opatrenia na predchádzanie NN
5.2 Vybavenie pracoviska
5.3 prevádzka na klinike/oddelení
6.0 Súvisiaca dokumentácia
7.0 Zmeny
8.0 Záverečné ustanovenia
9.0 Prílohy
10.0 Rozdeľovník
1.1 Účelom tohto dokumentu je definovať vnútorné postupy riadenia práce na Klinike ORL a chirurgie hlavy a krku a hygienicko-epidemiologický režim na tomto oddelení.
1.2 Tento dokument priamo ovplyvňuje kvalitu služieb, je podkladom pre dosiahnutie stanovených cieľov kvality v riadení procesov, ktoré vznikajú pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti formou hospitalizácie, formou ambulantnej starostlivosti a neodkladnej život zachraňujúcej starostlivosti o pacientov s chorobami ORL orgánov a chorobami hlavy a krku. Dosiahnutie istej kvality riadenia a organizácie práce zvyšuje. bezpečnosť pacienta a znižuje riziko vzniku problémov spojených s nesprávnym poskytnutím zdravotnej starostlivosti.
2.1 Tento prevádzkový poriadok (ďalej PP) platí v plnom rozsahu a je záväzný pre všetkých zamestnancov, ktorí sú povinní dodržiavať jeho ustanovenia.
2.2 Vedúci zamestnanci sú zodpovední za oboznámenie všetkých podriadených zamestnancov s obsahom PP a za dodržiavanie ustanovení na úseku, za ktorý zodpovedajú.
Právomoci a zodpovednosti za výkon jednotlivých činností v rámci Kliniky ORL a chirurgie hlavy a krku sú definované v samotnom dokumente.
4.1 Pojmy
pracovisko | ambulancia/oddelenie/klinika, alebo jeho časť |
nemocničná nákaza | prenosné ochorenie vonkajšieho alebo vnútorného pôvodu, ktoré vzniklo v príčinnej súvislosti s pobytom osôb alebo zdravotníckymi výkonmi v zariadení. Za nemocničnú nákazu sa považuje aj nákaza, ktorá sa vzhľadom na svoj inkubačný čas prejaví po prepustení pacienta zo zariadenia alebo jeho preložení do iného zariadenia. |
hromadný výskyt nemocničnej nákazy | existencia troch a viac prípadov nemocničnej nákazy |
hygienicko – epidemiologický režim | komplex hygienických požiadaviek na prevádzku zariadení a komplex epidemiologických opatrení zameraných na ochranu zdravia pacientov a zamestnancov zariadení a na predchádzanie vzniku a šírenia nemocničných nákaz |
4.2 Použité skratky
ADOS | Agentúra domácej ošetrovateľskej starostlivosti | Pl | plán |
BOZP | Bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci | Po | poriadok |
DSMK | dokumenty SMK | ŠŠ | špecializačné štúdium |
ED | externá dokumentácia | PET | Nemocnica Sv. Cyrila a Metoda |
FSMK | formuláre SMK | PZP | pomocný zdravotnícky pracovník |
UNB | Univerzitná nemocnica Bratislava | R | riaditeľ |
HER | hygienicko-epidemiologický režim | RD | riadená dokumentácia (dokument) |
IN | interná norma | Re | register |
KP,RP,VP | kľúčový, riadiaci, vedľajší proces | RR | rozhodnutie riaditeľa |
KRAM | Nemocnica akademika L. Dérera | RÚVZ | Regionálny úrad verejného zdravotníctva |
KZ | Kolektívna zmluva | RUZ | Nemocnica Ružinov |
LF UK | Lekárska fakulta Univerzity Komenského | SKSaPA | Slovenská komora sestier a pôrodných asistentiek |
LPS | Liečebno preventívna starostlivosť | SMK | Systém manažérstva kvality |
MFNZS | Mimoriadne finančne náročná zdravotná starostlivosť | SRD | správca riadenej dokumentácie |
MK | manažér kvality | STARM | Nemocnica Staré mesto |
MTZ | materiálno – technické zabezpečenie | STN | Slovenská technická norma |
MZ SR | Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky | SVaLZ | Spoločné vyšetrovacie a liečebné zložky |
NIS | nemocničný informačný systém | SZŠ | Stredná zdravotnícka škola |
NN | nemocničná nákaza | SZU | Slovenská zdravotnícka univerzita |
NR | námestník riaditeľa | PB | Špecializovaná geriatrická nemocnica Podunajské Biskupice |
NZP | nižší zdravotnícky pracovník | ŠÚKL | Štátny ústav pre kontrolu liečiv |
Ob | obežník | ŠZM | špeciálny zdravotnícky materiál |
OOPP | osobné ochranné pracovné pomôcky | ÚDZS | Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou |
ORL | otorinolaryngológia | ||
OU | odborné usmernenie | ÚKRZ | Útvar krízového riadenia v zdravotníctve |
Oše. dokum. | ošetrovateľská dokumentácia | VZ | vedúci zamestnanci |
Oše. star. | ošetrovateľská starostlivosť | ZD | základné dokumenty |
PO | protipožiarna ochrana | ZP | zdravotná poisťovňa |
PR | príkaz riaditeľa | Zpor | zápis z porady |
Pg | program | ZS | zdravotná starostlivosť |
Klinika ORL a ChHK | Skratka Kliniky ORL a chirurgie hlavy a krku | ZR | zástupca riaditeľa |
ZZ | zdravotnícke zariadenie | ZT | zdravotnícka technika |
PP | prevádzkový poriadok | PR | príkaz riaditeľa |
5.1 Požiadavky na prevádzku ZZ z hľadiska ochrany zdravia a opatrenia na predchádzanie NN
Vypracované v súlade s vyhláškou MZ SR č. 553/2007 Z. z.
5.1.1 IDENTIFIKAČNÉ ÚDAJE
Názov zariadenia: Univerzitná nemocnica Bratislava
Právna forma: štátna príspevková organizácia
Sídlo: Pažítková č.4, 821 01 Bratislava
IČO: 31 813 861
Názov pracoviska: Nemocnica .sv. Cyrila a Metoda
Adresa pracoviska: Antolská 11, 851 07 Bratislava
Názov kliniky/oddelenia: . Klinika ORL a chirurgie hlavy a krku LFUK a UNB
Typ prevádzky: nepretržitá
Číslo telefónu: 02/6867 2052
Mailová adresa: orl@pe.unb.sk
5.1.2 STAVEBNÉ A PRIESTOROVÉ ČLENENIE KLINIKY/ODDELENIA
Lôžková časť kliniky ORL a ChHK 5 poschodie blok B /časť A
Miestnosť | Počet | Lokalizácia | Podlaha | Stena |
Vyšetrovňa pre objektívnu audiometriu | 1 | 5 posch. /A časť | PVC | keramický obklad okolo umývadla do 1,5m,omietková maľovka |
Pracovňa zástupcu prednostu kliniky s balkónom a 1umývadlom | 2 | 5 posch. /A časť | PVC | keramický obklad okolo umývadla do 1,5m, omietková maľovka |
Vestibulologická ambulancia s balkónom a 1umývadlom | 2 | 5 posch. /A časť | antistatická | keramický obklad okolo umývadla do 1,5m, omietková maľovka |
Pracovňa lekára s balkónom,WC, 1umyvadlo | 1 | 5 posch. /A časť | PVC,keramická podlaha v soc.zariadení do 2m | omietková maľovka |
Centrum pre kochleárne implantáty+ audiometria I.-dvojbunka s balkónom,WC,2umývadlami,sprchovým kútom | 3 | 5 posch. /A časť | Antistatická,v soc.zaridení keramická dlažba | v soc. zariadení keramický obklad do 2m,omietková maľovka, odhlučnené obklady+ odhlučnené stropné obklady |
Audiometria II.+ pracovňa zástupcu prednostu pre záležitosti LF UK,s balkónom | 2 | 5 posch. / A časť | Antistatická + v pracovni lekára-PVC | odhlučnené obklady a odhlučnené stropné obklady + v pracovni lekára- omietková maľovka_ |
Izba pre pacientov –dvojbunka s 2posteľami – 2x1lôžko, s balkónom, soc.zariadením /WC,sprchový kút,2umývadlá/ | 1 | 5 posch. /A časť | PVC,soc.zariadenie-keramická dlažba | omietková maľovka, keramický obklad v soc. zariadení do 2m |
Izba pre pacientov so 6 posteľami –2×3 lôžko dvojbunka,s balkónom, soc.zariadením/WC, sprchovým kútom,2 umývadlá/ | 2 | 5.posch./A časť | PVC,soc.zariadenie-keramická dlažba | omietková maľovka, keramický obklad v soc. zariadení do 2m |
Laboratórium spankových kostí,s 2umývadlami | 1 | 5.posch./A časť | Keramická dlažba | omietková maľovka, keramický obklad v soc. zariadení do 2m |
Chodba- WC muži s 1umyvadlom Chodba WC muži s 1umývadlom a predsienkou | 1 | 5.posch./A časť | keramická | omietková maľovka, keramický obklad v soc. zariadení do 2m |
Chodba –WC ženy s 1umývadlom s predsienkou | 1 | 5 posch./A časť | keramická | omietková maľovka, keramický obklad v soc. zariadení do 2m |
Lôžková časť Kliniky ORL a ChHK 5 poschodie blok B/ časť A
Miestnosť | Počet | Lokalizácia | Podlaha | Stena |
Vyšetrovňa, denná miestnosť sestier- dvojbunka s balkónom,so soc.zariadením /WC,sprchový kút,umývadlo,nerezový dvojdrez | 1 | 5 posch. /A časť | PVC, keramická v soc. zariadení do 2m | keramický obklad v soc. zariadení, omietková maľovka |
Pracovňa dokumentačnej sestry | 1 | 5posch. / A časť | PVC | omietková maľovka |
Chodba | 1 | 5 posch. /A časť | PVC | omietková maľovka |
Sklad čistého prádla | 1 |
časť | PVC | omietková maľovka |
Sklad chorobopisov | 1 | 5 posch./A časť | PVC | omietková maľovka |
Čistiaca miestnosť s 1umývadlom a 1výlevkou | 1 | 5 posch./A časť | Keramická, | keramický obklad do 2 m, omietková maľovka |
Miestnosť upratovačky s 1umývadlom a 1 výlevkou | 1 | 5 posch./A časť | keramická | keramický obklad do 2 m, omietková maľovka |
Kuchynka s 1umývadlom a s 1drezom | 1 | 5 posch./A časť | keramická | keramický obklad do 2 m, keramická parapeta, omietková maľovka |
Stanovište sestry | 1 |
časť | PVC | omietková maľovka |
Jedálenský kút | 1 | 5posch./A časť | PVC | omietková maľovka |
Spojovacia chodba | 1 | 5posch./A časť | PVC | omietková maľovka |
Sklad | 1 | 5posch./A časť | keramická | keramický obklad do 2m,omietková maľovka |
Lôžková časť Kliniky ORLaChHK 5 poschodie blok B/ časť B
Miestnosť | Počet | Lokalizácia | Podlaha | Stena |
Zasadacia miestnosť s balkónom a umývadlom | 1 | 5 posch. /B časť | PVC | keramický obklad do 1,5 m, omietková maľovka |
Vyšetrovňa s balkónom a dvomi umývadlami | 1 | 5 posch. /B časť | PVC | keramický obklad do 1,5 m, omietková maľovka |
Denná miestnosť sestier s balkónom,s WC, s umývadlom | 1 | 5 posch. /B časť | PVC, v soc. zariadení keramická podlaha | omietková maľovka, v soc. zariadení keramický obklad do 2m |
Vyšetrovňa s balkónom, umývadlo | 1 | 5 posch. /B časť | PVC, v soc. zariadení keramická | omietková maľovka, v soc. zariadení keramický obklad do 2m |
Izba pre pacientov s 3 posteľami s balkónom,soc.zariadením/WC, sprchový kút,2umývadlá/ | 8 | 5 posch. /B časť | PVC, v soc. zariadení keramická | omietková maľovka, v soc. zariadení keramický obklad do 2m |
Izba pre pacientov s 1posteľou s balkónom,soc.zariadením/WC, sprchový kút,2umývadlá | 2 |
časť | PVC, v soc. zariadení keramická | omietková maľovka, v soc. zariadení keramický obklad do 2m |
Kúpeľňa s 1umývadlom, 1vaňou,1bidet | 1 | 5posch. /B časť | keramická | omietková maľovka, v soc. zariadení keramický obklad do 2m |
Chodba- WC muži s 1umývadlom s predsienkou | 1 | 5 posch. /B časť | keramická | omietková maľovka, v soc. zariadení keramický obklad do 2m |
Chodba-WC ženy s 1umývadlom s predsienkou | 1 | 5 posch./B časť | keramická | omietková maľovka, v soc. zariadení keramický obklad do 2m |
Sklad so zdravotníckym materiálom | 1 | 5 posch. /B časť | PVC | omietková maľovka |
Sklad liekov | 1 | 5 posch. /B časť | PVC | omietková maľovka |
Miestnosť upratovačky,1umývadlo,1výlevka | 1 | 5 posch. /B časť | keramická | keramický obklad do 2m,omietová maľovka |
Čistiaca miestnosť 1 umývadlo a 1 výlevka | 1 | 5 posch. /B časť | keramická | keramický obklad do 2m,omietová maľovka |
Pracovňa vedúcej sestry | 1 | 5 posch. /B časť | PVC | omietková maľovka |
Chodba | 1 | 5 posch. /B časť | PVC | omietková maľovka |
Kuchynka s 1umývadlom a 1 drezom | 1 | 5. posch./B časť | keramická | keramický obklad do 2m + keramická parapeta, omietková maľba |
Jedálenský kút | 1 | 5 posch. /B časť | PVC | omietková maľovka |
Stanovište sestry | 1 | 5posch./B časť | PVC | omietková maľovka |
Riadiaca a operačná časť Kliniky ORL a ChHK, 5poschodie blok B/ časť C
Miestnosť | Počet | Lokalizácia | Podlaha | Stena |
Sekretariát prednostu s 1umývadlom, | 1 | 5.posch./C časť | PVC | keramický obklad okolo umývadla do 1,5m,omietková maľovka |
Pracovňa prednostu kliniky LFUK so soc.zariad./WC,1umývadlo,sprch.kút/s predsienkou | 1 | 5.posch./C časť | PVC, v soc. zariadení keramická | keramický obklad do 2m v soc. zariadení, omietková maľovka |
Pracovňa lekárov s 1umývadlom a sprch. kútom,s predsienkou | 1 | 5.posch./C časť | PVC, v soc. zariadení keramická | keramický obklad do 2m v soc. zariadení, omietková maľovka |
Pracovňa lekárov s 1umývadlom | 1 | 5.posch./C časť | PVC | keramický obklad do 1,5m okolo umývadla, omietková maľovka |
Pracovňa lekárov s 1umývadlom | 1 | 5.posch./C časť | PVC | keramický obklad do 1,5m okolo umývadla, omietková maľovka |
Pracovňa lekárov s kuchynkou,,1drezom | 2 | 5 posch./C časť | PVC | keramický obklad do 1,5m v kuchynke, omietková maľovka |
Pracovňa lekárov s 1umývadlom | 1 | 5 posch./C časť | PVC | keramický obklad do 1,5m okolo umývadla, omietková maľovka |
Pooperačná izba s 1 umývadlom | 1 | 5 posch./C časť | PVC | keramický obklad do 1,5m okolo umývadla, keramický obklad na parapete, omietková maľovka |
Zákroková miestnosť s 1 nerezovým dvojdrezom | 1 | 5 posch./C časť | antistatická | keramický obklad do 1,5m okolo umývadla, keramický obklad na parapete, omietková maľovka |
Prípravovňa | 1 | 5 posch./C časť | PVC | omietková maľovka |
Chodba- WC muži s 1umývadlom s predsienkou | 1 | 5 posch./C časť | keramická | keramický obklad do 2m,omietková maľovka |
Chodba – WC ženy s 1umývadlom s predsienkou | 1 | 5 posch./C časť | keramická | keramický obklad do 2m,omietková maľovka |
Sprchový kút s umývadlom | 1 | 5 posch./C časť | keramická | keramický obklad do 2,0m,omietková maľovka |
Chodba | 1 | 5 posch./C časť | PVC | omietková maľovka |
Spojovacia chodba | 1 |
| PVC | omietková maľovka |
5.1.3 HYGIENICKO-EPIDEMIOLOGICKÝ REŽIM KLINIKY/ODDELENIA
Zásady prevencie vzniku a šírenia infekčných ochorení pri príjme a vyšetrovaní
Pacienti po hospitalizácii prichádzajú na lôžkovú časť Kliniky ORL prezlečení do pyžama, s výnimkou prípadov kedy zdravotný stav pacienta vyžaduje poskytnutie neodkladnej zdravotnej starostlivosti.
Pri vyšetrovaní a ošetrovaní pacienta zaznamenáva lekár do zdravotnej dokumentácie údaje o pacientovi dôležité pre možný vznik nemocničnej nákazy, vrátane epidemiologickej a cestovateľskej anamnézy.
Ošetrovanie pacienta a zásady osobnej hygieny zamestnancov
Pri ošetrovaní pacienta je potrebné:
Na pracovisku JIS ORL, ktoré je súčasťou JIS sa nesmú umiestňovať kvety , textilné a ozdobné bytové doplnky a čalúnený nábytok.
Návšteva pacientov pri vstupe na JIS ORL používa ochranný odev oddelenia. Návštevy pacienta upravuje vedenie JIS a ošetrujúci lekár podľa charakteru prevádzky, epidemiologickej situácie a zdravotného stavu pacienta.
Zásady odberu biologického materiálu
Odbery biologického materiálu vykonávajú zdravotnícki pracovníci u lôžka pacienta.
Vždy používajú jednorazové rukavice a odberový set a to vždy len pre jednu vyšetrovanú osobu.
Pred a po každom odbere umyjú a dezinfikujú ruky.
Biologický materiál odnášajú v prepravnom boxe, ktorý je uzatvárateľný a denne ho dezinfikujú.
Odber biologických materiálov vykonávajú v súlade s určenými štandardnými postupmi – sú k dispozícii na intranete, ktorý je zamestnancom prístupný na každom pracovisku a personál je s nimi oboznámený.
Stravovanie pacientov
O spôsobe výživy pacienta rozhoduje ošetrujúci lekár a na určení spôsobu výživy sa môže podieľať aj asistent výživy.
Pri príprave výživy je potrebné:
Manipuláciu so stravou môže vykonávať len osoba zdravotne spôsobilá a odborne spôsobilá na výkon epidemiologicky závažných činností.
Hotové pokrmy sa podávajú bezprostredne po príprave, najneskôr však do dvoch hodín po skončení ich tepelnej prípravy, pričom teplota týchto pokrmov počas prepravy až do ich výdaja nesmie klesnúť pod 65°C.
Pri dovezení jedla na oddelenie sestra zisťuje či dávka jedla zodpovedá kvalite a diétnemu režimu. Prípadné nedostatky hlási okamžite asistentke výživy.
Jedlo je podávané teplé, esteticky upravené.
Zvyšky jedál odovzdáva po každom výdaji jedla zdravotnícky pracovník podľa Prevádzkovo-manipulačný poriadok pre odpady (Po-07).
Manipulácia s bielizňou
V zariadení sa používa posteľná bielizeň UNB
Posteľná bielizeň sa vymieňa denne a vždy po znečistení.
Pri výmene posteľnej bielizne po prepustení pacienta sa dezinfikuje posteľ a matrace.
Po úmrtí pacienta sa dezinfikuje aj vankúš a prikrývka. Nevyčistiteľné, hrubo znečistené lôžkoviny a matrace sa vyradia z používania.
Použitá bielizeň sa triedi a počíta len v miestnosti na to určenej s priamym alebo núteným vetraním. V priestoroch oddelenia sa nesmie použitá bielizeň klásť na zem.
Posteľ sa po dezinfekcii a kompletizácii lôžkovín prikryje čistou plachtou alebo obalom až do príchodu ďalšieho pacienta.
Na prikrytie vyšetrovacieho stola, ležadla a lôžka, ktoré prichádza do styku s obnaženou časťou tela, sa používa jednorazový materiál, ktorý sa vymieňa po každom pacientovi.
Použitá bielizeň sa odkladá do obalov, ktoré bránia kontaminácii okolia nečistotami z tejto bielizne a skladuje sa v obaloch vo vyčlenenom priestore; podlaha a steny v miestnostiach na skladovanie použitej bielizne sú umývateľné a dezinfikovateľné do výšky 180 cm,
Nakladanie s odpadmi
Triedený odpad z lôžkovej a ambulantnej časti Kliniky ORL a ChHK sa zbiera denne a oddelene.
Nebezpečný odpad sa ukladá do oddelených, uzatvárateľných, nepriepustných a mechanicky odolných, podľa možnosti spáliteľných nádob alebo do uzatvárateľných plastikových vakov na jednorazové použitie
Ostrý odpad, pri ktorom hrozí riziko poranenia, sa ukladá do spáliteľných hrubostenných nepriepustných obalov.
Odpadové vody zo zdravotníckych zariadení sa vypúšťajú do verejnej kanalizácie.
Odpad z oddelenia zbierajú zamestnanci denne a separovane. Za separovanie odpadu sú zodpovední všetci zamestnanci, pravidelné odstraňovanie separovaného odpadu vykonáva upratovačka externej upratovacej firmy. Kontrolu nakladania s odpadmi vykonáva vedúca sestra daného oddelenia.
Likvidácia a odvoz biologického odpadu je realizovaný podľa poriadku Po-07 Prevádzkovo-manipulačný poriadok pre odpady.
Zvoz a zneškodňovanie vyradených liekov je realizovaný podľa poriadku Po-07 Prevádzkovo-manipulačný poriadok pre odpady.
Upratovanie
Upratovanie je súbor postupov, ktoré vedú k odstráneniu nečistôt a zníženiu počtu mikroorganizmov. Upratovanie na Klinike ORL je zabezpečené externou upratovacou firmou podľa príslušného upratovacieho harmonogramu a schváleného dezinfekčného programu externej upratovacej firmy. Postele a matrace sa čistia a dezinfikujú pracovníci kliniky v miestnosti na to určenej. Čistenie a dezinfekciu maľovky zabezpečuje externá upratovacia firma.
Maľovanie, stavebná činnosť a rekonštrukčná činnosť
Priestory Kliniky ORL a ChHK sa maľujú najmenej raz za dva roky. Po kontaminácii stien biologickým materiálom sa znečistené miesto ihneď dezinfikuje a umyje.
Stavebnú činnosť a rekonštrukčnú činnosť počas prevádzky zariadenia možno vykonávať len za podmienok dodržiavania zásad hygienicko-epidemiologického režimu.
Dezinfekcia
Na bežnú dezinfekciu malých plôch a povrchov, nástrojov, pomôcok a pokožky sa používajú prípravky, ktorých prehľad je uvedený v dezinfekčnom programe, ktorý je prílohou prevádzkového poriadku. Tieto dekontaminačné práce vykonáva zdravotnícky personál danej časti lôžkového oddelenia, alebo ambulancie podľa upratovacieho harmonogramu, kde je uvedené aj striedanie dezinfekčných prípravkov. Pri dezinfekcii je zachovaný dvojetapový postup dezinfekcie: I. etapa je mechanická očista, II. etapa je vlastná dezinfekcia. V prípade kontaminácie biologickým materiálom sa v I. etape použije dezinfekčný prípravok s vírus inaktivačným účinkom. Používajú sa len dezinfekčné prípravky uvedené v dezinfekčnom programe UNB Dezinfekčné roztoky sa pripravujú čerstvé pre každú pracovnú zmenu. Dezinfekčné prípravky striedame podľa účinnej látky v súlade s dezinfekčným programom UNB.
Dezinfekčný program obsahuje podrobný pracovný postup vykonávania dezinfekcie, začínajúc špecifikáciou dezinfikovaných plôch, frekvenciou vykonávania tejto činnosti, spôsobu, použitých prostriedkov, koncentrácií prípravkov, dobu expozície a rozsahu ich účinnosti.
Upratovanie a dezinfekciu veľkých plôch, sociálnych zariadení umývadiel, vodovodných batérií, stien, , košov, dverí, kľučiek vypínačov, parapetov, radiátorov, skríň a okien vykonáva upratovacia firma podľa schváleného časového upratovacieho harmonogramu a schváleného dezinfekčného programu. Za kontrolu výkonu upratovacích a dekontaminačných prác zodpovedá staničná sestra daného úseku, alebo oddelenia Kliniky ORL a ChHK
Upratovanie a dezinfekciu vykonáva upratovacia firma podľa schváleného časového upratovacieho harmonogramu a schváleného dezinfekčného programu – je prílohou prevádzkového poriadku (rozpísané čo všetko sa umýva a dezinfikuje)
Sterilizácia
Sterilizácia sa na oddelení, zákrokovni a ambulanciách nevykonáva. Pri práci sa používajú jednorazové zdravotnícke pomôcky. V prípade použitia opakovane používaných zdravotníckych pomôcok sa využívajú služby OCS nemocnice Antolská
Regulácia živočíšnych škodcov
Na úseku ochrany pred živočíšnymi škodcami zariadenie vykonáva všetky opatrenia na zabránenie vnikania, množenia a šírenia škodlivých a epidemiologicky významných živočíšnych škodcov do svojich objektov a v nich zabezpečuje ich pravidelnú reguláciu.
Nemocničná nákaza
Na Klinike ORL a ChHK sa povinne vykonáva kontrola nemocničných nákaz. Kontrola nemocničných nákaz sa vykonáva priebežne a mesačne sa analyzuje výskyt nákaz, prijímajú sa opatrenia na predchádzanie ich vzniku a šíreniu.
Pri výskyte nemocničnej nákazy alebo pri podozrení z jej výskytu sa vykonajú potrebné opatrenia na zastavenie a predchádzanie jej šíreniu, ktorými sú najmä izolácia pacienta, odber biologického materiálu a dezinfekcia. Súčasne sa ihneď vykoná kontrola dodržiavania hygienicko-epidemiologického režimu na pracovisku a ďalšie opatrenia na zistenie prameňa pôvodcu nemocničnej nákazy a mechanizmu jej prenosu. Tieto opatrenia sa vykonajú aj pri zistení kolonizácie pacienta polyrezistentnými alebo multirezistentnými mikroorganizmami.
Pri zistení nemocničnej nákazy alebo pri podozrení z jej výskytu sa táto skutočnosť musí oznámiť vedúcemu oddelenia a súčasne sa zaznačí do zdravotnej dokumentácie pacienta a do denníka nemocničných nákaz. Rovnako sa postupuje aj pri zistení kolonizácie pacienta polyrezistentnými alebo multirezistentnými mikroorganizmami.
Hlásenie výskytu nemocničnej nákazy vedúcim oddelenia regionálnemu úradu verejného zdravotníctva sa vykoná do 48 hodín písomnou formou podľa prílohy č. 2.
Hlásenie vykoná ihneď osobne, telefonicky faxom alebo elektronickou poštou, v prípadoch ak ide o:
5.2 VYBAVENIE PRACOVISKA
5.2.1 OSVETLENIE
-prirodzené a umelé /žiarivkové osvetlenie / je v miestnostiach
– umelé /žiarivkové osvetlenie / je v miestnostiach
5.2.2 VODA
-pitná, dodávateľ :BVS, a.s. Prešovská 48, Bratislava
5.2.3 VETRANIE
Vetranie priestorov je zabezpečené núteným vetraním / prívod a odvod /
5.2.4 VYBAVENIE PRACOVISKA
Zoznam vybavenia pracoviska je evidovaný na Oddelení operatívnej evidencie v softvérovom programe MAJETOK podľa jednotlivých pracovísk – nákladové strediská.
5.2.5 PRÍSTROJOVÉ VYBAVENIE PRACOVISKA
Zoznam prístrojového vybavenia pracoviska je evidovaný na Oddelení operatívnej evidencie v softvérovom programe MAJETOK podľa jednotlivých pracovísk – nákladové strediská.
5.2.6 Špeciálne vybavenie pracoviska
Zoznam jednotlivých prístrojov s ich špecifikáciou a presným označením a inventárnym číslom je súčasťou SMK dokumentácie, ktorá je uložená na oddelení v rámci záznamníka prístroja. Pri každom prístroji je umiestnená evidencia o používaní a údržbe prístroja, vrátane zoznamu osôb spôsobilých na ich obsluhu.
5.2.7 Iné
– umiestnenie hlavného vypínača elektriny- pri poruche je nutné volať službukonajúceho údržbára -elektrikára
– umiestnenie uzáveru pitnej a TÚV vody pre prípad havárie v nike na chodbe oddelenia.
5.3 PREVÁDZKA NA Klinike ORL a ChHK LFUK, UNB
5.3.1 ROZSAH POSKYTOVANÝCH VÝKONOV
Zdravotná starostlivosť zahŕňa:
5.3.2 ZAMERANIE PRACOVISKA
Klinika ORL a ChHK LFUK, UNB poskytuje zdravotnú starostlivosť v celej šírke chorôb ORL orgánov a chorôb hlavy a krku. Zabezpečuje teda všetky vyšetrovacie a liečebné postupy ako aj obslužné činnosti potrebné pre poskytovanie zdravotnej starostlivosti (ubytovanie, stravovanie , upratovanie a pod.).
5.3.3 PRACOVNÁ DOBA
Pracovná doba zamestnancov je uvedená v Po-02.Pracovný poriadok.
PERSONÁLNE OBSADENIE, KOMPETENCIE
Kategória Lekár | UNB 13 | LFUK 9 | |
Sestra pri lôžku | 21 | ||
Sestra inštrumentárka | 1 | ||
Sestra ambulantná | 6 | ||
Audiologická sestra | 3+1 | ||
Praktická sestra | 2 | ||
sanitár | 5 | ||
dokumentaristka | 1 |
Na Klinike ORL a HHK pracujú profesor, docenti, odborní asistenti a asistenti LFUK, lekári so špecializáciou v odbore otorinolaryngológia a lekári v príprave pred špecializačnou skúškou z odboru, klinický logopéd a logopédi v špecializácii z odboru klinická logopédia. Na klinike pracujú sestry pri lôžku, sestry na ambulancii, audiologické sestry, sestra na otoneurologickej ambulancii, inštrumentujúce sestry, zdravotnícki asistenti, sanitári a pomocný personál.
Kliniku vedie prednosta kliniky, riadi činnosť lekárov oddelenia a činnosť odborných ambulancií, ktoré sú súčasťou oddelenia, riadi zároveň pregraduálnu výchovu študentov medicíny LFUK a postgraduálnu výchovu lekárov v príprave na špecializačnú skúšku z ORL. Zástupca prednostu kliniky pre LPS, riadi a organizuje činnosť v súlade s právnymi predpismi a pokynmi riaditeľstva UNB. Počas neprítomnosti prednostu kliniky ho zastupuje v celom rozsahu v zmysle platnej legislatívy a pokynmi riaditeľstva UNB.
Lôžková časť kliniky je rozdelená na jednotlivé časti, každá časť má určeného vedúceho lekára, ktorý organizuje a riadi po odbornej stránke danú časť oddelenia a je zodpovedný prednostovi kliniky a jeho zástupcovi pre LPS.
Lekári pracujúci na klinike majú rozdelenú prácu podľa stupňa dosiahnutého vzdelania, podľa odborných skúseností, na základe ktorých im prednosta, zástupca prednostu vypracuje náplne práce. Každý deň na rannom sedení sa aktuálne zaraďujú lekári na jednotlivé časti kliniky (ambulancia, operačné sály, oddelenie, študenti a pod.).
Vedúca sestra organizuje, riadi a kontroluje činnosť sestier, zdravotníckych asistentov, sanitárov a pomocného personálu. Zaisťuje ich účelné rozmiestnenie a správnu deľbu práce s ohľadom na optimálne využitie ich kvalifikácie. Zodpovedá za odbornú úroveň práce. V jej neprítomnosti ju zastupuje ňou určená staničná sestra, ktorá plní úlohy vo vymedzenom rozsahu.
5.3.5 OCHRANA ZDRAVIA ZAMESTNANCOV
Periodické lekárske prehliadky (vrátane lekárskej preventívnej prehliadky pred zmenou pracovného zaradenia a výstupnej lekárskej preventívnej prehliadky u pracovníkov v 3. a 4. kategórii rizika) zamestnanci absolvujú podľa harmonogramu, ktorý sa nachádza u pracovnej zdravotnej služby a podľa kategórie pracovných činností. Zamestnanci sú povinní zúčastniť sa preventívnej lekárskej prehliadky. Lekársku preventívnu prehliadku absolvujú aj pracovníci vykonávajúci nočnú prácu pred zaradením na nočnú prácu a následne raz ročne. Povinné očkovanie pracovníkov v riziku nákazy a preočkovanie proti vírusovej hepatitíde typu B je realizované v zmysle platnej legislatívy, iné očkovania podľa potreby. Evidencia o očkovaní a o lekárskych preventívnych prehliadkach pracovníkov je uložená na Oddelení personálnej práce a miezd.
Na pracovisku je evidovaná expozícia zamestnancov biologickým faktorom 3. skupiny, ionizujúcemu žiareniu, elektromagnetickému poľu, laserom, chemickým, karcinogénnym a mutagénnym faktorom.
Ochrana zdravia zamestnancov je zabezpečená vykonávaním opatrení technického, technologického a organizačného charakteru , vrátane opatrení individuálnej a kolektívnej ochrany na znižovanie expozície zamestnancov faktorom práce a pracovného prostredia a odstraňovaním porúch a technických nedostatkov ochranných bariér, ktoré by mohli viesť k zvýšeniu zdravotného rizika. Opatrenia kolektívnej ochrany musia byť nadradené nad individuálnymi.
Ochrana zdravia zamestnancov je realizovaná dodržiavaním bezpečných pracovných postupov a používaním OOPP pri expozícii telesnými tekutinami ošetrovaných pacientov, pri manipulácii s ostrými predmetmi, odpadom, použitou bielizňou a pri vykonávaní dekontaminácie predmetov, povrchov a plôch.
Ochrana zdravia tehotných žien, matiek do konca deviateho mesiaca po pôrode a dojčiacich žien je vykonávaná podľa Nariadenia vlády SR č. 272/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Ochrana zdravia mladistvých zamestnancov je vykonávaná podľa nariadenia vlády SR č. 286/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Výskyt drobných úrazov, poranení a nehôd je evidovaný na pracovisku v knihe drobných úrazov. Prípadný výskyt pracovných úrazov hlási vedúci zamestnanec bezpečnostnému technikovi.
Ochrana zdravia zamestnancov pred záťažou teplom a chladom pri dlhodobej práci je zabezpečená poskytovaním ochranných nápojov podľa Vyhlášky MZ SR č. 544/2007 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zamestnanci majú prestávky pri práci z hľadiska bezpečnosti a ochrany zdravia pri práci podľa osobitných predpisov.
Na pracovisku je zákaz jesť a piť vo všetkých priestoroch, kde sa manipuluje s biologickým materiálom a inými škodlivými faktormi v pracovnom prostredí.
Ochrana nefajčiarov je zabezpečená podľa zákona NR SR č. 377/2004 Z. z. v znení neskorších predpisov.
Zamestnanci majú dostupné informácie o zdravotných rizikách pri práci, ako aj o výskyte nozokomiálnych nákaz a o kolonizácii a infekcii polyrezistentnými alebo multirezistentnými mikroorganizmami.
Školenie zamestnancov v oblasti BOZP je vykonávané pri nástupe zamestnanca, periodické raz za dva roky a priebežne, ak vznikne situácia, keď je zamestnanca nutné preškoliť. Školenie zamestnanci potvrdia podpisom na prezenčnej listine.
5.3.6 VYBAVENIE ZAMESTNANCOV OSOBNÝMI OCHRANNÝMI PROSTRIEDKAMI A ICH POUŽÍVANIE
Pracovný odev, obuv, plášť sú zamestnancom prideľované pri nástupe a po strate funkčnosti sú OOPP priebežne vymieňané podľa interných predpisov UNB v oblasti BOZP.
Jednorazové OOPP : tvárová maska, čiapka, rukavice… sú prideľované na jednotlivých pracoviskách podľa potreby.
Iné OOPP: ochranné okuliare, ochranný štít, RTG zástery a štíty na štítnu žľazu, farebne rozlíšené odevy ( žlté, modré, zelené, bordové)… sú zamestnancom prideľované na jednotlivých pracoviskách podľa potreby.
Hygienické prostriedky: mydlo, papierové utierky,, krém na ruky… sú zamestnancom k dispozícii na jednotlivých pracoviskách podľa potreby.
5.3.7 PREVÁDZKA NA Klinike ORL a ChHK LFUK a UNB
Prevádzka na klinike je nepretržitá, v ambulantnej časti od 7,00 do 15,30 hod..
Ranná prevádzka na klinike začína o 07,00 hod. Čas nočného pokoja je od 22,00 hod do 06,00 hod. Začiatok rannej zmeny na oddelení nesmie narušovať možnosť dostatočného spánku chorých. Lekári nastupujú do práce o 07,00 hodine. Pracovnú dobu upravuje Po-02 Pracovný poriadok.
Zamestnanci, ktorí majú pracovnú zmenu dlhšiu ako 6 hodín, majú nárok na prestávku v práci v dĺžke ½ hodiny za účelom odpočinku a jedenia.
Pred nástupom na zmenu a po jej ukončení sú zamestnanci povinní zaregistrovať sa v dochádzkovom systéme, resp. zapísať sa do ,,Evidencie pracovného času“.
O 07,30 hod je ranná porada lekárov pod vedením prednostu, zástupcu prednostu kliniky , alebo nimi určeným starším lekárom . Okrem lekárov sa na rannej porade zúčastňuje vrchná sestra, staničné sestry, staničná inštrumentujúca sestra a dokumentačná sestra. Na rannej porade sa referuje činnosť počas uplynulej ÚPS, referuje sa zrealizovaný operačný program z predchádzajúceho pracovného dňa, prípadne sa referujú pacienti s komplikáciami v liečbe. Následne porada určuje rozdelenie jednotlivých lekárov na jednotlivé úseky (ambulancie, COS, iné činnosti), aktualizuje sa operačný program na daný deň a referujú sa plánované hospitalizácie a operačný program. Po rannej porade je vizita , ktorú vedie prednosta, zástupca prednostu kliniky, alebo nimi určený vedúci lekár. Ranná vizita rozhoduje a schvaľuje ukončenie hospitalizácie, určuje prípadné doplňujúce vyšetrenia, stanovuje, prípadne upravuje ďalší liečebný plán. Súčasťou ranne vizity sú aj ošetrenia a preväzy operovaných pacientov.
Od 8,00 hod vykonávajú lekári činnosť na operačných sálach a ambulanciách podľa plánu. V prípade zmeny zdravotného stavu pacienta, ktorý by si vyžadoval neodkladný chirurgický výkon sa plánovaný operačný program prerušuje a upravuje. V priebehu dňa sú na oddelenie prijímaní pacienti na plánovanú chirurgickú liečbu.
O 14,00 hod je poobedná vizita, ktorá sa vykonáva po úsekoch vedúcimi lekármi, kontroluje sa zdravotný stav pacientov po vykonaných operáciách. Po vizite o 14,30 hod sa v pondelok až štvrtok prezentujú pacienti na indikačnej vizite. Prednosta kliniky, jeho zástupca, alebo nimi určený lekár prehodnocuje indikácie k plánovaným operáciám a stanovuje definitívny plán operácii na nasledujúci deň.
Sestry, zdravotnícki asistenti, sanitári majú organizovanú prácu podľa mesačného rozpisu služieb, ktorý vyhotovuje vedúca sestra kliniky, pre operačné sestry plán služieb vyhotovuje staničná sestra operačných sál.
Pri striedaní zmien sestier a lekárov v službe si zamestnanci odovzdávajú zmeny navzájom. Záznam vyhotovia v písomnej dobe.
Keď dôjde počas zmeny sestier k mimoriadnym udalostiam, službukonajúci lekár/sestra o tom informuje podľa smernice o mimoriadnych udalostiach.
Zásobovanie a včasné doplňovanie skladu liekmi a ZM zabezpečuje vedúca sestra kliniky podľa potreby. Vedenie dokumentácie v sklade liekov a ZM ako aj zabezpečenie opiátov kontroluje určený lekár kliniky.
Nakladanie s liekmi a ZM je vykonávané podľa internej normy IN-05 Používanie liekov, ZM a diagnostík. U opiátov sa okrem dokumentácie kontroluje, či sú uložené a zabezpečené pred odcudzením, podľa platných predpisov a internej smernice UNB: „Používanie omamných látok, psychotropných látok a prípravkov s ich obsahom“.
Sestry vykonávajú prácu v súlade s platnou legislatívou.
Príjem pacienta na Kliniku ORL a ChHK
Pacienta na oddelenie prijíma počas dennej zmeny lekár kliniky cez príjmovú ambulanciu. Počas ÚPS sú prijímaní pacienti plánovaní do operačného programu (nedeľa, sviatok), alebo neodkladní pacienti s náhlym zhoršením zdravia službukonajúcim lekárom na vyšetrovni na 5.poschodí oddelenie B
Plánovaná ústavná zdravotná starostlivosť sa poskytuje na základe odporúčania ošetrujúceho ambulantného lekára, alebo lekára konziliára. Odporúčanie ošetrujúceho lekára na prijatie do ústavnej starostlivosti zahŕňa odôvodnenie prijatia a výpis zo zdravotnej dokumentácie.
Pri prijatí lekár vypíše chorobopis, ktorý okrem anamnézy (vrátane epidemiologickej anamnézy) a objektívneho nálezu musí obsahovať popis laboratórnych a rtg. vyšetrení, pracovnú diagnózu a návrh liečby. Súčasťou prijatia pacienta je vyšetrenie jeho celého tela zamerané na možnosť výskytu prenosných ochorení ako aj hygienická očista primeraná jeho zdravotnému stavu, v prípade potreby spojená s dezinfekciou popr. s dezinsekciou, o čom treba urobiť záznam do zdrav. dokumentácie. Súčasťou zdravotnej dokumentácie pri príjme je spôsob poučenia, obsah poučenia, odmietnutie poučenia, informovaný súhlas, negatívny reverz v súlade s platnou legislatívou. Ak informovaný súhlas dal zákonný zástupca, súčasťou zápisu je aj vyjadrenie osoby nespôsobilej dať informovaný súhlas s poskytnutím zdravotnej starostlivosti. Tieto skutočnosti je potrebné potvrdiť podpisom pacienta alebo zákonného zástupcu na príslušné miesto chorobopisu., v regresných prípadoch /ak lekár videl a vyšetril pacienta ako prvý, v opačnom prípade to urobí lekár, ktorý prvý vyšetril pacienta/ zabezpečí vypísanie hlásenia a na chorobopis napíše čitateľne ,,NÁHRADA“.
Sestra zabezpečí príjem pacienta podľa ošetrovateľského štandardu (MZ SR). Sestra pri prijatí pacienta upozorní na nakladanie s cennosťami a väčšími sumami peňazí počas hospitalizácie. V prípade prevzatia cenností a peňazí sestra vytvorí písomný záznam a uloží tieto cennosti a peniaze do trezoru kliniky.
A.1. Jednodňová zdravotná starostlivosť
Jednodňová zdravotná starostlivosť je poskytovaná Klinikou ORL a ChHK v zmysle platnej legislatívy pre pacientov zmluvných zdravotných poisťovní. Ide najmä o osobitne hradené chirurgické výkony, ktoré sú uvedené v zmluve medzi UNB a zdravotnými poisťovňami a ich realizácia sa deje v zmysle Odborného usmernenia MZ SR č.42 z 2009 roku. Pacient je indikovaný na tento typ výkonu ošetrujúcim lekárom kliniky a pacient je zaradený do operačného programu prednostom kliniky, alebo jeho zástupcom. Pacient prichádza na kliniku v deň plánovaného výkonu o 7,00 hod na 5.poschodie pred lôžkové oddelenie B, prichádza nalačno s interným predoperačným a anestéziologickým vyšetrením. Určený operatér skontroluje aktuálny zdravotný stav pacienta, skontroluje predoperačné vyšetrenia a vyhotoví príjímaciu časť zdravotnej správy o jednodňovej starostlivosti, vyhotoví informovaný súhlas v zmysle platnej legislatívy a dá príkazy pre sestry na predoperačnú prípravu pacienta. Pacient po vykonaní zákroku leží na určenom lôžku do času kým nepominú dôvody na bezprostredné pooperačné sledovanie pacienta, prípadne v zmysle zmluvne dohodnutých podmienok (po TE prespanie do nasledujúceho rána). Prepustenie po výkone jednodňovej starostlivosti vykoná ošetrujúci lekár (operatér), prípadne lekár v ÚPS po dôkladnej kontrole pacienta. Prepúšťajúci lekár vyhotoví prepúšťaciu časť zdravotnej dokumentácie v 3 exemplároch a opatrí ju dátumom, časom prepustenia, pečiatkou, podpisom. V prípade pooperačnej komplikácie, zhoršení zdravotného stavu a pod. ošetrujúci lekár dá pokyn na hospitalizáciu pacienta a oznámi túto skutočnosť prednostovi, alebo zástupcovi prednostu kliniky.
A.2. Ambulantná zdravotná starostlivosť
Súčasťou zdravotnej starostlivosti Kliniky ORL a ChHK je aj vykonávanie ambulantnej zdravotnej starostlivosti. Túto formu starostlivosti poskytujeme na 2 konziliárnych ambulanciách, 1 príjmovej a 7 špecializovaných ambulanciách. Ambulancie sú z väčšej časti situované v poliklinickej časti nemocnice Antolská na 1.poschodí. Audiologickú a otoneurológickú ambulantnú činnosť vykonávame na 5.poschodí v blízkosti oddelenia A. Na všetky špecializované ambulancie prichádza pacient po telefonickom alebo mailovom objednaní na t.č. 68672556, alebo 68672958 s odporúčaním od iného ošetrujúceho lekára. Iba pacienti, ktorí boli neodkladne odoslaní z OUM nemocnice Antolská, alebo z iného oddelenia Centrálneho príjmu budú ošetrení bez objednania. Ambulantné sestry danej ambulancie začínajú činnosť o 7,00 hod prípravou ambulancie (inštrumentárium, prístroje, dokumentácia), od 8,00 hod začínajú pracovať na ambulanciách určený lekári podľa týždňového rozpisu. Ambulantná starostlivosť trvá do 14,30 hod s pol hodinovou prestávkou na obed. Od 14,30 hod do 15,30 hod pokračujú ambulantné sestry v čistením prístrojov, nástrojov a odnesením nástrojov na oddelenie Centrálnej sterilizácie a ukladaním zdravotnej dokumentácie.
Ambulantná zdravotná starostlivosť obsahuje:
– diagnostiku ORL chorôb
– rozhodovanie o prípadnej neodkladnej hospitalizácii
– rozhodovanie o plánovanej hospitalizácii
– rozhodovanie o ďalších vyšetreniach u iných špecialistov
– plánovanie operačných zákrokov
– ošetrovanie a preväzovanie operovaných pacientovi
– dispenzarizácia chorých
– konziliárne vyšetrenia pre pacientov oddelení UNB
– konziliárne vyšetrenia pre pacientov iných zdravotníckych zariadení
– vyšetrenia na vyžiadanie pacienta
Zdravotná dokumentácia pacientov vyšetrených na ambulanciách sa vedie v zmysle platnej legislatívy v nemocničnom informačnom systéme, lekár zaznamená všetky dôležité údaje, všetky vyšetrenia a lokálny ORL nález, dá pacientovi alebo zákonnému zástupcovi podpísať informovaný súhlas s vyšetrením. O celom vyšetrení vyhotoví správu v 2 exemplároch, ktorú opatrí dátumom, časom vyšetrenia, pečiatkou, podpisom. Ak indikuje liečbu medikamentóznu vyhotoví lekársky predpis, alebo predpis zdravotnej pomôcky, ktorú vydá pacientovi. Ak indikuje ďalšie vyšetrenia vydá pacientovi vypísané žiadanky k týmto vyšetreniam.
Ústavná pohotovostná služba
ÚPS lekárov sa vykonáva na lôžkovej časti kliniky, kde sa zároveň vykonávajú konziliárne vyšetrenia pre ambulancie OUM a pre ostatné kliniky a oddelenia nemocnice Antolská, resp. UNB. ÚPS slúžia 2 lekári, ktorí zodpovedajú za zdravotnú starostlivosť na lôžkovej časti, ORL JIS, spoločne vykonávajú vizity, ošetrujú hospitalizovaných a operovaných pacientov a poskytujú aj konziliárne služby. Zároveň sú chirurgickou pohotovosťou a podľa potreby vykonávajú neodkladné chirurgické výkony na operačných sálach ORL kliniky v rámci COS nemocnice Antolská. Na požiadanie ošetrujúceho lekára vykonáva starší z lekárov aj konziliárne služby pre hospitalizovaných pacientov mimo nemocnice Antolská. S lekárom slúži operačná sestra.
Lekári nastupujú do práce o 07,00 hodine. Pracovná zmena im končí o 15,30 hodine. /resp. o 19,00 pokiaľ pokračuje ÚPS /nerovnomerne rozvrhnutý pracovný čas/. Do ÚPS nastupujú lekári podľa vopred vypracovaného mesačného plánu ÚPS. Harmonogram služieb vyhotovuje zástupca prednostu kliniky do 15. dňa v mesiaci na nasledujúci mesiac.
Výmenu služieb je povinný lekár nahlásiť vedeniu kliniky z dôvodu odsúhlasenia výmeny. Výmenu služieb sestier, pôrodných asistentiek, asistentov, laborantov, fyzioterapeutov a sanitárov je povinný nahlásiť vedúcej sestre kliniky z dôvodu odsúhlasenia výmeny.
Konziliárne služby
Konzílium je poradný orgán ošetrujúceho zdravotníckeho pracovníka, zložený zo zdravotníckych pracovníkov, ktorí sú vo vzťahu k poskytovanej zdravotnej starostlivosti ošetrujúcimi zdravotníckymi pracovníkmi.
Klinika ORL a ChHK poskytuje konziliárne služby pre UNB Bratislava, kraj Bratislava, okres Senec, Dunajská Streda, Pezinok, Trnava, Piešťany, Malacky, Galanta, Trenčín, Nitra. O konziliárne vyšetrenie žiada písomne ošetrujúci lekár daného zdravotníckeho zariadenia.
Konziliárne vyšetrenie u lôžka pacienta a konzílium, ktoré je potrebné vykonať na žiadosť ošetrujúceho lekára ihneď vykonáva konziliárny lekár za účasti sestry.
Žiadosť o konziliárne vyšetrenie sa zapisuje do nemocničného informačného systému a zároveň sa oznamuje telefonicky na ambulanciu Kliniky ORL a ChHK na t.č. 2556, alebo 2958. V žiadosti o konziliárne vyšetrenie musí byť uvedený aj typ vyšetrenia. Konziliár musí byť informovaný o možnom výskyte kolonizácie pacienta, resp. nozokomiálnej infekcie. Pokiaľ je pacient izolovaný, konziliár musí dodržiavať režimové opatrenia platné pri izolácii pacienta.
Závery z vyšetrenia s odporučením ďalšej liečby vyšetrujúci lekár zaznamenáva do zdravotnej dokumentácie aj s identifikačnými údajmi (dátum a čas vyšetrenia, pečiatka lekára, podpis).
Prepustenie/ úmrtie pacienta
Preloženie na iné oddelenie, resp. do iného zdravotníckeho zariadenia je vykonávané v súlade s platnou legislatívou.
Pacient je prepustený z oddelenia:
– keď pominú dôvody ústavnej starostlivosti,
– na vlastnú žiadosť a, alebo na žiadosť zákonného zástupcu,
– ak aj napriek poučeniu odmieta ústavnú starostlivosť,
– z disciplinárnych dôvodov avšak iba v tom príde, že nedôjde ku ohrozeniu zdravia.
Pri prepustení ošetrujúci lekár poučí pacienta alebo jeho zákonného zástupcu o liečebnom režime a o ďalšom liečebnom postupe.
Sestra, ktorá pripravuje pacienta na prepustenie, mu poskytne lieky na tri dni nasledujúce po prepustení a túto skutočnosť zaznamená. Vydanie liekov zaznamená lekár do lekárskej prepúšťacej správy. Ošetrujúci lekár vyhotoví lekársku prepúšťaciu správu v troch exemplároch, ktorú opatrí dátumom, časom prepustenia, pečiatkou, podpisom. Dve odovzdá pacientovi pre osobnú potrebu pacienta a praktického lekára. Jednu založí do chorobopisu. Prepúšťaciu správu parafuje zástupca prednostu kliniky, prednosta kliniky, alebo v dňoch pracovného pokoja starší z lekárov slúžiacich ÚPS. Prepúšťajúci lekár upozorní pacienta na povinnosť odovzdať lekársku prepúšťaciu správu všeobecnému lekárovi. Pacient alebo jeho zákonný zástupca svojim podpisom, potvrdí prevzatie lekárskej prepúšťacej správy a porozumenie informácií.
Sestra vyhotoví sesterskú prepúšťaciu správu v súlade s platnou legislatívou.
Podrobný popis činností pri úmrtí pacienta je uvedený v internej norme IN-06 Postup pri úmrtí pacienta.
Uspokojovanie náboženských a kultúrnych potrieb pacientov
Chorým umožňujeme uspokojovanie náboženských a kultúrnych potrieb podľa lokálnych možností.
U imobilných pacientov náboženské úkony zabezpečujeme pri lôžku chorého.
Návštevy chorých
Návštevy chorých vo vyhradených priestoroch, ale aj na izbách pacientov sú povolené v zmysle Charty práv pacienta. Výnimky z návštevných hodín udeľuje prednosta kliniky, alebo jeho zástupca. Návštevné hodiny môžu byť upravené podľa charakteru prevádzky kliniky, epidemiologickej situácie a zdravotného stavu pacienta. Návšteva pri vstupe na oddelenie intenzívnej starostlivosti používa ochranný odev oddelenia.
Podávanie informácií o zdravotnom stave pacienta
Informácie o zdravotnom stave pacienta podáva osobne prednosta kliniky, zástupca prednostu kliniky alebo nimi určení ošetrujúci lekári v súlade s platnou legislatívou.
STRAVOVANIE ZAMESTNANCOV
Je zabezpečené v jedálni nemocnice v čase od 11.30 do 14.00 hod.
5.3.9 ZDRAVOTNÁ DOKUMENTÁCIA
Zdravotná dokumentácia je súbor písomných, grafických a iných údajov o zdravotnom stave osoby. Je neoddeliteľnou súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti. Súčasťou zdravotnej dokumentácie je aj ošetrovateľská dokumentácia.
Zdravotná dokumentácia na Klinike ORL a ChHK obsahuje:
Zdravotná dokumentácia na klinike a na ambulanciách je vedená na príslušných formulároch v súlade s platnou legislatívou. Je vedená v nemocničnom informačnom systéme a následne tlačená do papierovej formy. Manipulácia s dokumentáciou musí byť pohotová a bezpečná. Spôsob manipulácie so zdravotnou dokumentáciou po prepustení je zabezpečený vnútornými predpismi nemocnice. Všetky písomné záznamy o zdravotnom stave a starostlivosti musia mať identifikačné znaky lekára / dátum, čas, odtlačok pečiatky, podpis, /
Pracovníci sú povinní informovať svojich nadriadených, najmä službukonajúceho lekára, vedúcu sestru, primára/prednosta kliniky o všetkých mimoriadnych udalostiach na oddelení. Primár/prednosta je povinný informovať zástupcu riaditeľa nemocnice. O tomto urobí písomný záznam.
Zdravotnícki pracovníci sú viazaní prísnou mlčanlivosťou o skutočnostiach, o ktorých sa dozvedeli v súvislosti s výkonom svojho povolania.
Ošetrujúci lekár je povinný neodkladne nahlásiť na políciu tie dokonané samovraždy a samovražedné pokusy, kde je odôvodnené podozrenie, že na pokuse mohla mať účasť druhá osoba. O tom urobí písomný záznam v dokumentácií.
Ošetrujúci lekár je povinný nahlásiť svojvoľné opustenie oddelenia pacientom ako aj iné udalosti podozrivé zo spáchania trestného činu, urobí písomný záznam do zdravotnej dokumentácie.
Na žiadosť polície alebo súdu je ošetrujúci lekár/službukonajúci/ povinný poskytnúť údaje o zdravotnom stave osoby, ktorá bola pri dopravnom, pracovnom alebo inom úraze poranená, a to v rozsahu platnej legislatívy a urobiť o tom písomný záznam.
Vyhláška MZ SR č. 553/2007 Z. z. | Vyhláška MZ SR ktorou sa ustanovujú podrobnosti na prevádzku zdravotníckych zariadení z hľadiska ochrany zdravia |
KP-29.PET | Postupy pri starostlivosti o pacienta na klinike/oddelení |
Po-01 | Príručka kvality |
Po-02 | Pracovný poriadok |
Po-03 | Organizačný poriadok |
Po-04 | Metrologický poriadok |
Po-05 | Kolektívna zmluva |
Po-06 | Registratúrny poriadok |
Po-07 | Prevádzkovo-manipulačný poriadok pre odpady |
IN-04 | Používanie omamných látok, psychotropných látok a prípravkov s ich obsahom |
IN-05 | Výdaj liekov, lab. diagnostík, zdravotníckych pomôcok a zdravotníckych potrieb z nemocničnej lekárne |
IN-06 | Postup pri úmrtí pacienta |
IN-08 | Pranie a manipulácia s bielizňou |
IN-15 | Dezinfekčný program UNB |
Re-03 | Ošetrovateľské štandardy |
Re-04 | Register externých dokumentov |
PR 30/2009 | Vedenie zdravotnej dokumentácie |
7.1. Systémovú zodpovednosť za zmeny týkajúce sa SMK nesie MK.
7.2. Výklad týkajúci sa dokumentácie zaradenej v SMK je oprávnený podávať len MK. Operatívne zmeny tohto dokumentu môže robiť len MK po schválení riaditeľom UNB a tieto operatívne zmeny platia do doby vydania riadnej zmeny.
Plánované termíny revízie predmetného dokumentu o 2 roky, v prípade zmien organizácie práce ihneď.
Týmto sa ruší prevádzkový poriadok kliniky zo 16.9.2009 vydaný 1.10. 2009
Por. č. zmeny | List č. / zmena č. | Dátum zmeny | Výmenu listu vykonal – podpis |
1. | |||
2. | |||
3. | |||
4. | |||
5. |
8.1 Každý zamestnanec UNB je povinný upozorniť spracovateľa na nedostatky v tomto dokumente a je oprávnený predkladať návrhy na zmeny.
8.2 Kontrolou plnenia zásad tohto dokumentu je poverený:
Príloha č.1: Postup pri expozícii biologickým faktorom pri práci v zdravotníctve
Príloha č.2: Formulár hlásenia nemocničnej nákazy (F/LPS-156 )
Príloha č.3: Postup pri upratovacích, čistiacich a dezinfekčných prácach
Príloha č.4: Opatrenia pri výskyte polyrezistentných kmeňov na lôžkových oddeleniach
Príloha č.5: Umývanie a hygiena rúk zdravotníckych pracovníkov
Príloha č.6: Harmonogram práce sestry – denný
Príloha č.7: Harmonogram práce sestry – týždenný
Príloha č.8: Harmonogram práce ZA
Príloha č.9: Harmonogram práce sanitára
Príloha č.10:Harmonogram práce PZP
Príloha č.11 Rozpis ÚPS lekárov mesačný
Predmetný dokument je pridelený:
0 – MK (originál, uloženie k trvalej archivácii)
1 – na sekretariát riaditeľa UNB (originál pre potreby RÚVZ – ak o to UNB žiada)
2 – sekretariát zástupcu riaditeľa príslušnej nemocnice (originál)
Interní zamestnanci majú prístup k riadenej dokumentácii SMK na intranete UNB. Externé strany UNB môžu dostať výtlačok dokumentu riadenej dokumentácie SMK po odsúhlasení štatutárnym zástupcom.
V prípade rozdelenia dokumentácie SMK v elektronickej podobe túto zabezpečuje SRD v spolupráci s vedúcim Odboru informačných technológií UNB.
Príloha č. 1 Postup pri expozícii biologickým faktorom pri práci v zdravotníctve
Zdravotnícky pracovník sa môže pri výkone svojej práce nakaziť od pacienta, ktorý je chorý, alebo je nosičom nákazy. Týmto spôsobom získané ochorenia sú viazané na výkon povolania a pokladajú sa za profesionálne ochorenia.
Z epidemiologického hľadiska sa najzávažnejšie nákazy prenášajú krvou. Je to vírusová hepatitída B (VHB), vírusová hepatitída C (VHC) a AIDS. Pri týchto nákazách je najrizikovejším vehikulom krv a telové tekutiny. Najmä pokiaľ ide o krv, je nutné predpokladať, že každá krv je kontaminovaná a ako s takou je potrebné s ňou zaobchádzať. Najväčšie nebezpečenstvo z ochorenia uvedenými nákazami spočíva v poranení ihlou, alebo v strieknutí infikovanej krvi na mukózne sliznice či na poranenú kožu.
Medzi špecifické opatrenia na obmedzenie závažnosti nákaz vyvolaných VHB patrí povinné očkovanie zdravotníckych pracovníkov vystavených zvýšenému riziku infekcie. Medzi nešpecifické opatrenia na zabránenie možnosti parenterálneho prenosu nákaz patrí dôsledné dodržiavanie hygienicko-epidemiologického režimu.
Opatrenia po kontaminácii poranenej kože alebo sliznice ľudskou krvou, pri poranení nesterilnými zdravotníckymi nástrojmi a nesterilnými injekčnými ihlami:
A Hepatitídy
B HIV/AIDS
Postexpozičná profylaxia HIV/AIDS po zranení ostrým predmetom kontaminovaným HIV infikovanou krvou od HIV/AIDS pacienta, s porušením integrity kože a slizníc.
Každá udalosť musí byť nevyhnutne zdokumentovaná na pracovisku, kde k nej došlo.
Príloha č 2: Formulár hlásenia nemocničnej nákazy (F/LPS-156)
Príloha č.3: Postup upratovacích, čistiacich a dezinfekčných prác
Upratovanie je súbor postupov, ktoré vedú k odstráneniu nečistôt a zníženiu počtu mikroorganizmov. Vykonáva sa navlhko vo všetkých priestoroch zariadenia dvakrát denne, okrem priestorov a pracovísk na ktorých je frekvencia výkonu upratovania iná.
Priestory v ktorých sa upratovanie vykonáva navlhko častejšie ako raz denne
Typ priestorov | Frekvencia výkonu upratovania |
priestory prístupné verejnosti | najmenej dva razy denne |
pracoviská na liečbu urologických, onkologických a prenosných ochorení, detské oddelenia všetkých typov, OCS, CUP. | |
V miestnosti na osobnú hygienu, v čistiacich miestnostiach a vo výťahoch na všetkých pracoviskách | |
Na pracoviskách pre aseptickú prácu, ako sú pracoviská na prípravu infúznych roztokov, krvné a tkanivové banky, transplantačné a popáleninové centrá | |
Oddelenia intenzívnej starostlivosti, dialyzačné jednotky, pracoviská na odber biologického materiálu a laboratória na spracovanie biologického materiálu | najmenej tri razy denne, |
v priestoroch určených na operačné a iné invazívne výkony | vždy pred začatím operačného programu a po každej operácii |
po náhodnej kontaminácii na každom pracovisku | Ihneď |
Upratovanie terás a balkónov zariadenia sa vykonáva navlhko najmenej raz týždenne.
Každé pracovisko má vlastné pomôcky na upratovanie, ktoré nemožno použiť na inom pracovisku. Pracovné pomôcky musia byť označené názvom pracoviska, kde sa používajú. Pracoviská na operačné a iné invazívne výkony, JIS, OAIM, pôrodnica, novorodenecké a gynekologické oddelenia, chirurgické a traumatologické ambulancie a zákrokovne majú vyhradený minimálne jeden deň v týždni ako čistiaci deň na kompletné upratovanie a dezinfekciu pracoviska a dezinfekciu, sterilizáciu zdravotníckych pomôcok, na kontrolu expirácie, dopĺňanie a uskladnenie zdravotníckych pomôcok.
Technologické postupy upratovania a dezinfekčný program tvoria neoddeliteľnú súčasť prevádzkového poriadku.
Pri upratovaní sa dodržiavajú tieto postupy:
Hygienická kontrola pri výkone upratovacích prác.
Ad 1.
Upratovacia firma odovzdá objednávateľovi harmonogram upratovacích prác pre jednotlivé pracovné úseky pridelené jednotlivým pracovníkom. Tento harmonogram musí obsahovať úplný zoznam činností pracovníka na pridelenom úseku počas pracovného času. Okrem samotného zoznamu výkonov musí obsahovať aj presné časy ( hodina a desiatky minút) zahájení a ukončení jednotlivých činností.
V dennom harmonograme upratovacích prác musia byť uvedené i práce vykonávané raz týždenne alebo raz mesačne s tým, že tu bude uvedený presný deň v týždni alebo v mesiaci.
Denný harmonogram upratovacích prác musí tiež obsahovať aj používané dezinfekčné prostriedky. Popis používaných dezinfekčných látok musí byť spracovaný tak, aby bolo zrejmé aké dezinfekčné látky a v akej koncentrácii boli použité v určitom dni na plochy, umývadla , batérie, kľučky , zariadenia na osobnú hygienu a pod . Musia byť uvedené i dni kedy sa robí rotácia dezinfekčných látok, poprípade sa používajú chlórové preparáty.
Denný harmonogram musí obsahovať aj spôsob prechodného skladovania a odvozu komunálneho, biologického, ostrého infekčného odpadu ako aj odpadu obsahujúceho cytostatiká.
Denné harmonogramy musia byť vypracované aj pre ostatné pracovné úseky ako sú jednotlivé časti chodieb ,schodísk, výťahov a ostatných priestorov budov nemocnice.
Denný harmonogram upratovacích prác musí byť schválený vedením kliniky, oddelenia a osobou zodpovednou za kontrolu dodržiavania poriadku v rámci správy nemocnice.
Denné harmonogramy musia byť tiež schválené nemocničným hygienikom.
Kontrolné mikrobiologické stery vykonávané dodávateľom v rámci vnútropodnikovej kontroly kvality majú pre UNB význam v prípade pozitívnych nálezov, kedy sa postupuje podľa zmluvou dohodnutých sankcií, kópie výsledkov budú predkladané príslušnému nemocničnému hygienikovi
a epidemiológovi.
Ad 2.
Vedenie každej nemocnice poverí kontrolných pracovníkov vykonávajúcich každodennú vizuálnu kontrolu hygieny a čistoty v jednotlivých nemocniciach. Pre realizáciu hygienickej kontroly pri výkone upratovacích prác vykonávaných upratovacou firmou je treba stanoviť pracovníkov nemocnice, ktorí sú zodpovední za vykonávanie tejto kontroly. Preto, aby mohli vykonávať túto kontrolnú činnosť musia byť podrobne oboznámení s kvalitatívnym i kvantitatívnym rozsahom upratovacích prác vykonávaných pracovníkmi upratovacej firmy. Pre túto kontrolnú činnosť budú mať k dispozícii denný harmonogram prác vykonávaných na jednotlivých pracovných úsekoch, ktorý vypracuje upratovacia firma a zverejní na viditeľnom mieste na každom org. útvare. O vykonanej kontrole bude viesť tento pracovník kontrolný záznam (Mesačný záznam o kontrole výkonu upratovacích prác v nemocnici – F/OSE-90) , v ktorom uvedie čas a miesto vykonanej kontroly. V zázname rovnako popíše stav čistoty a hygieny príslušného sledovaného miesta. Napr. pohádzané papiere a iné predmety, chuchvalce špiny, prach, pach, pavučiny, špinavé škvrny. Počas dňa vykoná kontrolu na najmenej 10 kontrolných miestach .Zvýšenú pozornosť venuje záchodom, výťahom a schodiskám. Zoznam pracovníkov určených na výkon kontroly upratovacích prác v nemocnici F/NEZ-126 bude dostupný u nám. pre OšS jednotlivých nemocníc UNB.
Za kontrolu dodržiavania čistoty na lôžkových , ambulantných a SVALZ oddeleniach sú zodpovedné vedúce a staničné sestry. Tieto budú každodenne sledovať dodržiavanie harmonogramu upratovacích a dezinfekčných prác na príslušnom oddelení alebo klinike. O vykonanej kontrole budú viesť kontrolný záznam (Mesačný záznam o kontrole výkonu upratovacích prác na lôžkových, amb. a SVALZ oddeleniach – F/OSE-91). V tomto zázname uvedú čas a miesto vykonanej kontroly v súlade s harmonogramom upratovacích dezinfekčných prác na ich oddelení a klinike. V zázname rovnako popíšu stav čistoty a hygieny príslušného sledovaného miesta a dodržiavanie harmonogramu.
Oddelenie nemocničnej hygieny a epidemiológie vykonáva vizuálnu a laboratórnu kontrolu všetkých priestorov nemocnice, kde sa vykonáva zdravotnícka starostlivosť. O vykonanej kontrole budú viesť hygienici kontrolný záznam (Mesačný záznam o kontrole výkonu upratovacích prác v nemocnici z hľadiska nemocničnej hygieny F/LPS-156) Laboratórna kontrola pomocou mikrobiologických sterov sa vykonáva:
Výsledky kontrol zabezpečovaných pracovníkmi správy budov, uvedené v mesačnom záznam o kontrole výkonu upratovacích prác (TPO) – F/NEZ-127, budú mesačne analyzované správcom príslušnej nemocnice vo formulári – Mesačné hodnotenie poskytovaných služieb F/NEZ-128 . Výsledky kontrol zabezpečovaných vedúcimi a staničnými sestrami budú mesačne analyzované námestníčkou pre ošetrovateľstvo príslušnej nemocnice vo formulári – Mesačné hodnotenie poskytovaných služieb F/NEZ-128.
Výsledky týchto analýz spolu s výsledkami kontrol vykonaných oddelením pre nemocničnú hygienu budú raz mesačne predkladané vedeniu príslušnej nemocnice, ktoré prerokuje zistené nedostatky s vedením upratovacej firmy a záznam z rokovania predloží vedeniu UNB. V prípade zistenia závažných nedostatkov, alebo v prípade, že vedenie upratovacej firmy nedostatky neodstráni , vedenie UNB bude informovať príslušný RÚVZ , ktorý vydal tejto organizácii povolenie k činnosti, ako aj bude postupovať sankčnými opatreniami v súlade so zmluvou s upratovacou firmou.
Príloha č.4: Opatrenia pri výskyte polyrezistentných kmeňov na lôžkových oddeleniach
Cieľ
Zabrániť rozšírenie epidemiologicky rizikových etiologických agensov do prostredia oddelenia a na ďalšie prevádzky nemocnice, prevencia vzniku nozokomiálnych komplikácií u pacientov, prevencia vzniku profesionálnych nákaz.
Účel izolačného boxu (ďalej boxu): absolútne oddeliť – materiálovo, prevádzkovo, ošetrovateľsky starostlivosť o izolovaného pacienta od ostatného oddelenia, resp. iných prevádzok nemocnice.
Všeobecné zásady
Izolačný box (ďalej IB)
V prípade, že nedokážeme vytvoriť samostatný IB (plný stav oddelenia…), ku kolonizovanému pacientovi nedávame pacienta polymorbídneho, so zníženou imunitou, po operačnom výkone, pacienta s dekubitom, s otvorenou ranou. Hygienické zásady v boxe sa však musia dodržať Dvere do IB musia byť kontinuálne zatvorené.
PVC zástery sa denne vyhadzujú, textilný plášť sa vymieňa denne a po vypratí sa musí sterilizovať.
Na podlahu pri dverách do boxu je vhodné umiestniť rohož alebo iný savý materiál nasiaknutý dezinfekčným prostriedkom s obsahom glutaraldehydu, chlorhexidínu a pod. Použiť uvedené OOPP sú povinní všetci vstupujúci do izolačného boxu a miestnosť opúšťajú výhradne po umytí a dezinfekcii rúk s dodržaním času expozície antiseptika (nanáša sa výhradne na osušené ruky!!!).
Do IB je umiestnený preväzový vozík či podnos s potrebným materiálom (napr. pacient vyžadujúci si preväzy operačnej rany, pacient s kolostómiou, pacient s katétrami…) bez následného vyvážania preväzového vozíka, resp. vynášania manipulačného podnosu z IB do iných priestorov oddelenia (napr. do vyšetrovne). Na ideálku sa umiestňuje všetok potrebný preväzový materiál, kožné antiseptiká, tlakomer, fonendoskop a pod.
Bielizeň sa prezlieka výhradne pri zatvorených dverách. Kontaminovanú bielizeň nikdy nevynášame z boxu do čistiacej miestnosti alebo skladu pre znečistenú bielizeň na oddelení.
Hadicový systém na odsávanie z tracheostómie musí byť sterilizovaný každých 24 hodín (OCS), striekačka sa vymení za novú a neresterilizuje sa !!!.
Pri odbere cievkovaného moču dodržujeme nasledovné pravidlá:
Uvedeným postupom predídeme kontaminácii odoberaného moču z ústia močového katétra.
V prípade, že pacient z boxu ide z diagnostických a iných dôvodov na iné pracovisko nemocnice (napr. RTG, ultrazvuk, CT, endoskopiu…), telefonicky upovedomíme službukonajúceho lekára na výskyt rizikového kmeňa. Vhodné je zaradiť pacienta ako posledného v programe a po jeho vyšetrení dôslednú vydezinfikovať všetky plochy a použité nástroje. Rovnako postupujeme, ak ide pacient na operačný výkon. Primára a vrchnú sestru KOS o rizikových kmeňoch upovedomíme aspoň deň až dva vopred, t. j. ešte pred tvorbou operačného programu.
Príloha č. 5: Umývanie a hygiena rúk zdravotníckych pracovníkov
Zdravotnícki pracovníci musia dodržiavať hygienu rúk. Ich nechty musia byť primerane ostrihané a nenalakované, na rukách nesmú byť prstene, iné šperky a umelé nechty. Vyšetrovacie výkony a liečebné výkony môžu robiť až po umytí rúk, alebo po dezinfekcii rúk.
Ruky silne znečistené a bežne znečistené sa umývajú vodou a mydlom. Vodou a mydlom sa umývajú ruky tiež po použití ochranných rukavíc. Na ruky bez známok znečistenia sa používajú alkoholové dezinfekčné prostriedky, určené na ich dekontamináciu.
Ruky si zdravotnícki pracovníci umývajú pred dotykom pacienta, nasadením rukavíc, zavedením venózneho katétra, močového katétra alebo inej invazívnej pomôcky, ktorá nevyžaduje chirurgický výkon. Ruky si umývajú po dotyku s pacientovou kožou, dotyku s telovými tekutinami alebo výlučkami, s porušenou kožou, s obviazanými ranami a po odstránení rukavíc.
Pri podozrení na výskyt infekcií vyvolaných Clostridium difficile je umývanie rúk vodou a mydlom jedinou účinnou metódou.
Umývanie rúk vodou a mydlom
Poliať ruky vodou, použiť mydlo a umývať obe ruky najmenej 15 sekúnd. Opláchnuť ruky a osušiť jednorazovým uterákom.
Príloha č.6:
DENNÝ HARMONOGRAM PRÁCE SESTRY
06:00 – 07:30 ranná hygiena, odber biologického materiálu na vyšetrenia, meranie fyziologických funkcií, odovzdávanie a preberanie služby
07:30 – 08:00 príprava liekov, príprava pacientov na vizitu a vyšetrenia asistencia pri vizite
08:00 – 08:30 podávanie raňajok, kŕmenie pacientov
08:30 – 12:00 podávanie terapie podľa ordinácie lekára, odosielanie pacientov na konziliárne vyšetrenia, asistencia lekárovi pri zákrokoch, starostlivosť pacientov po zákrokoch, plnenie ordinácii lekára, príjem a prepustenie pacienta, administratívne práce
10:00 – 10:30 podávanie desiaty, kŕmenie imobilných pacientov
12:00 – 12:30 podávanie obeda, kŕmenie imobilných pacientov
13:00 – 14:00 podávanie terapie podľa ordinácie lekára
14:00 – 14:30 zakladanie laboratórnych výsledkov
15:00 – 15:30 podávanie olovrantu, kŕmenie imobilných pacientov
15:00 – 17:00 príprava pacientov na návštevu, objednávanie sanitiek na plánované vyšetrenia
18:00 – 19:00 podávanie večere, kŕmenie imobilných pacientov, podávanie terapie podľa ordinácie lekára
18:50 – 19:00 odovzdávanie a preberanie služby
19:30 – 22:00 večerná hygiena a príprava pacientov na spánok
22:00 – 06:00 sledovanie pacientov, starostlivosť o imobilných pacientov, polohovanie, úprava posteľnej a osobnej bielizne, administratívne práce sestry, príprava vyšetrovni k prevádzke na nasledujúci deň, plnenie harmonogramu podľa jednotlivých dní
Príloha č.7:
TÝŽDENNÝ HARMONOGRAM PRÁCE PRE SESTRY
Pondelok: kontrola expirácie liekov, dezinfekcia lekárničiek a resuscitačného minima
Utorok: upratovanie a dezinfekcia pracovných skriniek, pracovných stolíkov s kancelárskymi potrebami
Streda: čistiaci deň, príprava materiálu na sterilizáciu
Štvrtok: kontrola funkčností a dezinfekcia defibrilátora a odsávačiek
Piatok: kontrola funkčnosti a dezinfekcia infúzných púmp a perfúzorov
Sobota: kontrola funkčnosti a dezinfekcia fibroskopov
Nedeľa: kontrola kyslíka, kontrola funkčnosti a dezinfekcia dýchacích prístrojov
Dezinfekcia prístrojovej techniky sa prevádza podľa odporúčaných postupov výrobcu a Dezinfekčného programu UNB.
Príloha č.9:
DENNÝ HARMONOGRAM PRÁCE SANITÁROV
07:00 – 08:00 pomoc pri rannej toalete pacientov, výmena posteľnej a osobnej bielizne, manipulácia čistou a špinavou bielizňou príprava oddelenia k dennej prevádzke (dezinfekcia nočných stolíkov, stojanov, postelí, rámp, tácok a pohárov), dovoz stravy z kuchyne a pomoc pri rozdeľovaní
08:00 – 08:30 pomoc pri podávaní raňajok – dezinfekcia jedálenských stolíkov
08:30 – 10:30 pomoc pri podávaní desiaty – dezinfekcia jedálenských stolíkov
11:45 – 12:00 dovoz stravy z kuchyne a pomoc pri rozdeľovaní
12:00 – 12:30 pomoc pri podávaní obeda – dezinfekcia jedálenských stolíkov po obede
13:00 – 14:00 upratanie a dezinfekcia pomôcok v čistiacej miestnosti, manipulácia so špinavou bielizňou
14:00 – 14:30 prinesenie výsledkov vyšetrení z laboratória
15:00 – 15:30 pomoc pri podávaní olovrantu
15:00 – 17:00 príprava pacientov na návštevu
17:45 – 18:00 dovoz stravy z kuchyne a pomoc pri rozdeľovaní
18:00 – 19:00 pomoc pri podávaní večere – dezinfekcia jedálenských stolíkov po večeri
TÝŽDENNÝ HARMONOGRAM PRÁCE SANITÁROV
Pondelok: Dezinfekcia a upratovanie skriniek v kuchynke
Utorok: Dezinfekcia a upratovanie miestnosti na čistá bielizeň
Streda: Čistiaci deň- čistenie a dezinfekcia čistiacej miestnosti
Štvrtok: Fasovanie liekov a zdravotníckeho materiálu z ústavnej lekárne
Piatok: Pomoc pri príprave materiálu na sterilizáciu (dovoz, odvoz)
Sobota: Kontrola funkčnosti a dezinfekcia vozíkov na prepravu pacientov
Nedeľa: Dezinfekcia podložných mís a močových fliaš
Denný harmonogram práce zdravotníckych asistentov
06:00 – 07:30 ranná hygiena, asistencia sestre pri odbere biologického materiálu na vyšetrenia, meranie fyziologických funkcií, odovzdávanie a preberanie služby
07:30 – 08:00 príprava liekov, príprava pacientov na vizitu a vyšetrenia asistencia pri vizite
08:00 – 08:30 podávanie raňajok, kŕmenie pacientov
08:30 – 12:00 asistencia sestre pri podávaní terapie podľa ordinácie lekára, doprovod pacienta na vyšetrenia a na operačné sály , starostlivosť pacientov po zákrokoch, vedie dokumentáciu a vykonáva administratívne práce v súvislosti s hospitalizáciou.
10:00 – 10:30 podávanie desiaty, kŕmenie imobilných pacientov
12:00 – 12:30 podávanie obeda, kŕmenie imobilných pacientov
13:00 – 14:00 asistencia sestre pri podávaní terapie podľa ordinácie lekára
14:00 – 14:30 zakladanie laboratórnych výsledkov
15:00 – 15:30 podávanie olovrantu, kŕmenie imobilných pacientov
15:00 – 17:00 čistenie, dezinfekcia a sterilizácia pomôcok a pracovnej plochy.
18:00 – 19:00 podávanie večere, kŕmenie imobilných pacientov, podávanie terapie podľa ordinácie lekára
18:50 – 19:00 odovzdávanie a preberanie služby
19:30 – 22:00 večerná hygiena a príprava pacientov na spánok
22:00 – 06:00 sledovanie pacientov, starostlivosť o imobilných pacientov, polohovanie, úprava posteľnej a osobnej bielizne, Príprava nástrojov do centrálnej sterilizácie, príprava vyšetrovni k prevádzke na nasledujúci deň, plnenie harmonogramu podľa jednotlivých dní
Týždenný harmonogram práce zdravotníckych asistentov
Pondelok: asistencia sestre pri kontrole expirácie liekov, dezinfekcia lekárničiek
Utorok: upratovanie a dezinfekcia pracovných skriniek, pracovných stolíkov s kancelárskymi potrebami
Streda: čistiaci deň, príprava materiálu na sterilizáciu
Štvrtok: doplnenie zdravotníckeho materiálu príprava obväzového materiálu
Piatok: kontrola expirácie sterilných nástrojov a sterilného materiálu
Sobota: kontrola funkčnosti a dezinfekcia odsávačiek a inhalátorov
Nedeľa: kontrola kyslíka, kontrola a funkčnosti redukčného ventila
Dezinfekcia prístrojovej techniky sa prevádza podľa odporúčaných postupov výrobcu a Dezinfekčného programu UNB.
© 2023 Klinika otorinolaryngológie a chirurgie hlavy a krku LFUK a UNB